Reträtt på Tomtebo

Kort om de senaste dagarna. I torsdags hade vi planeringsdag. På em körde Janne mig till Globen för att hämta ut mitt körkort och vid halv fem gav vi oss av mot Tomtebo i Läppe, Vingåker. Först jag och en kollega, men vi fastnade i över en halvtimme i kö innan vi ens kommit till Botkyrka. Sen lossnade det och vi kom äntligen iväg på riktigt. När vi kom ner bar vi in maten och eldade vi i vedspisen och kakelugnarna för att försöka få upp värmen. Snart kom kollegorna och ja, några av oss fick skura kyl och kasta möglig mat, skura köksutrymmen och nerpissade toaletter medan andra av oss lagade mat och så. Synd och skam att ett så charmigt ställe fått förfalla och att ledning/gäster inte ens försökt hålla en någorlunda hygien. En gång, inte alls långt bak i tiden, fungerade stället väldigt väl! Kvällen avslutades i köket, det enda rum vi fått någorlunda värme i, men förberedande bibelstudium med kyrkoherden och meditation som en av diakonkollegorna höll i. Det var o-mysigt att krypa ner i en kall, rå, cigarettrökstinkande säng, men jag somnade så småningom.
 
 
Började dagen med att duscha varmt. Värmen hade kommit fram på småtimmarna och efter att ha tvättat röklukten av sig kändes livet ändå lite behagligare vid frukosten i det uppvärmda köket. Allrummet var fortfarande kallt så vi hade bibelstudium i köket på fm, lunch och sen vinkade vi av kyrkoherden, hade meditation och gick ut en promenad i omgivningarna under tystnad. Efter det la jag mig på rummet och slappnade av. Innan jag gick ner till fikat där vi bröt tystnaden läste jag igenom boken "Ulliga gulliga hundar" som jag kom i torsdags.
 
                                     
 
Efter fikat blev hälften av oss kvar i köket och hade riktigt goda samtal. Vi vilade en halvtimma innan vi hjälptes åt med middagen och efter det hade vi en kanonmysig kväll. Jättegod gryta med fläskfilé, starka korvar, paprika och oliver, sen chokladpudding och efter disken förflyttade vi oss i det nu varma allrummet och ägnade oss åt "Livsträdet", läsk och ostbricka med nötter och chips. "Livsträdet" har jag aldrig gjort förut, var lite tveksam till att börja med men sen var jag öppen. Jag tror alla av oss började med våra rötter och alla berättade öppenhjärtigt. Några av oss berättade mer om molnen på vår himmel och solen i våra liv, allt utifrån vad vi själva ville berätta. Klockan blev över 23.00 innan de sista av oss bröt upp.
 
 
Imorse började jag på samma sätt som igår, med en varm dusch och mycket tvål och schampoo. Frukosten var återigen dukad när jag kom ner. Vi hade summering och sen städade vi. Nästa vecka kommer "våra" präster och de ska ju inte behöva möta samma misär som vi gjorde. Förstärkt fika, sen åkte vi. En av oss skulle vidare söderut, jag åkte vilse på min väg mot Strängnäs och landet ... och resten av oss hoppas jag hittade raka vägen hem.
 
 
Summan av vistelsen för mig blev ännu en snabb inblick i en annan värld, en värld vars människor vi ofta möter i jobbet. Detta är ju en reträttplats för dem, att mötas av än värre kyla och skit är ju deras vardag men för mig endast en irritation. Den stora skillnaden är ju mina trygga arbetskamrater som jag fått dela liv och berättelser med... nu är jag på landet (läs lyx) där jag har värme, mat, en älskad make och underbara husdjur... när "de" lämnar Tombebo väntar droger, kyla, svek och misär. Att vi skulle mötas av detta var inte meningen eftersom vi hyrt stället, men jag är ändå i efterhand tacksam över erfarenheten. Det är sånt här vi växer av, inte att glida runt på en räkmacka.
 
Gubben, hunden, papegojan och jag har suttit och tittat på skidåkning ett par timmar. Nu ska vi laga middag... dvs jag ska diska och guben ska plocka fram räkor, ost och kex... snacka om liv i lyx!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0