På äventyr i Blekinge

Förra året i mitten av januari åkte jag och kollegan till Öland för att reka inför vårens kulturresa... och i söndags åkte vi på en ny rek-resa... denna gång till Blekinge, så i slutet av maj blir det bussresa av till Blekinge. Och precis som förra gången blev somt som planerat och somt icke.

Vid ett-draget i söndags åkte jag hemifrån i min bil, den parkerade jag på kollegans uppfart och efter en fika fick vi skjuts till Bromma flygplats. Utan missöden kom vi ner till Ronneby, löste ut en hyrbil och letade reda på hotellet som vi skulle prov-bo i.

Det var fina rum, bra utrymmen och den slottstek vi blev serverade gick inte av för hackor. Helt klart blir det detta hotell!

Måndagen började något dråpligt. Jag vaknade klockan sju av att jag trodde att kollegan gick på toa (vi bodde i en "lägenhet" med gemensam dusch och toa), men hon höll liksom på för länge och skramla... så sattes en nyckel i låset till mitt rum och nån tittade in. Jag låg tyst. Sen hörde jag att någon gjorde detsamma i kollegans dörr i rummet invid mitt. Då gick jag upp och öppnade min dörr och stirrade på en karl med hink och fönsterputsgrejor. Han bad om ursäkt, sa att han skulle putsa fönster... och jag muttrade "Hm". När jag lagt mig igen tänkte jag att han nog blivit räddare för mig än jag för honom. Tänk en stor tant i nattlinne med en glad giraff på och med håret på ända som sliter upp dörren och ger en onda ögat. Vi mötte honom i korridoren när vi var på väg till frukost sen och han bad tusen gånger om ursäkt. Han hade fått en lapp med rumsnummer och trodde tydligen att det var de rummen han skulle putsa fönster i, fast det var de rum som han skulle låta bli... Vi skrattade bara åt alltihopa.

Hela måndagen for vi runt i den hyrda Kian och tittade på planerade utflyktsmål. Verbascum, Silverforsen, Rosenbom, Sturkö och Tjurkö samt Torshamns udde var några av dem...

Verbascum                                                                Silverforsen

Rosenbom var på renovering...                             Torhamns udde

Vid Torhamns udde satt vi i bilen och planerade fram och tillbaka, lite turordningar och tider mm, sen gav vi oss iväg till Ronneby Airport och klev ombord på planet. Propellrarna började snurra och vi väntade på att taxa ut. Då stängdes motorerna av och vi fick gå in i gaten igen. Det var fel på en av motorerna och tekniker skulle tillkallas. I gaten blev vi sittande ett par timmar innan vi fick veta att det inte blev nån hemresa ikväll. Vi fick boka om våra resor, ta taxi till Ronneby Brunn och beställa in lite middag. Allt på flygbolagets bekostnad förstås.

Trasigt flygplan                                      En mycket god räkmacka när klockan var över 22.00

Vi sov faktiskt riktigt gott trots allt. Efter en god frukost imorse kom taxin och tog oss till flygplatsen och ett plan som fungerade. Vi hämtade min bil hos kollegan och åkte till jobbet.

Ronneby Airport
Propellern snurrade hela vägen...               Flygplansfika
fast det ser inte ut så på bilden...

Vi kom till jobbet lagom till lunch och eftermiddagen har bestått av möten - medarbetarsamling och utvärdering av en annan dags jul.

Det var skönt att komma hem, kan jag lova. Det har varit roliga och intensiva dagar toppat av oväntade äventyr. Ikväll ska det bli gott att somna i egen säng.