Sunday is my funday

Vilken härlig helg vi har haft!
 
Lördagen tillbringade jag inomhus och djuren utomhus. Talgoxarna har för vana att rensa matskålen i Ragnars utevoljär när han fått komma in, men denna lördag satt tre talgoxar och åt ur hans skål medan Ragnar satt uppe på en gren i voljären och tittade på. Han brydde sig inte, tyckte kanske att det var schysst att dela med sig av sitt överflöd, men Bamse och Rambo fick raseriutbrott förstås. De har ju sin uppgift att vakta huset med livet som insats, tycks de tro iallafall. 
 
 
Jag satt i godan ro inne och jobbade på. Ägnade flera timmar åt uppsatsen gjorde jag också. Det kändes skönt.
 
Sunday is funday! Igår hade vi Knyppelpinnarnas första höstmöte och det var skoj, som vanligt! Vi hade bjudit in Gavia Lace för workshop i Tönderteknik vilket vi provade på i ett grövre garn för att kunna se slagen ordentligt. Tönderspets är ju tunt som spindelväv! I grovleken 60/2 ser man felen mycket tydligare. Jag lärde mig massor, bland annat hur man kan göra stadkant med halvslag och äntligen trillade poletten ner vad gäller lan-garn. Jag har nog gjort ganska rätt, men att ha koll på att slaget alltid avslutas med en vridning kommer att underlätta för mig i framtiden! Lite onödig spänning fick vi också. Rätt som det var såg vi en rökpelare utanför fönstret. Det visade sig vara nån unge som lekte med elden och det tog fart. Brandkåren fick komma och släcka. Det var inte utan att vi skojade lite om dramat, det kanske kan bli ett dragplåster att utlova extra spänning, tex som det som utspelade sig på årsmötet, när vi hade både brandmän och ambulanspersonal i lokalen när hissen stod still.
 
 
Förra veckan "skällde" jag på Janne. Han hade varit uppe en sväng på natten och fått syn på en grävling som satt och åt under fågelmataren ... utan att väcka mig! Inatt väckte han mig. En god stund stod vi och tittade på TVÅ grävlingar som försåg sig av nedfallet bröd och frön. Vilka vackra djur det är när de är levande och inte ligger uppsvällda vid vägkanten!
 
                                
                                 Bilden är snodd från Google
 
Och apropå härliga djur har vovvarna och jag träffat på två fina emigranter. Grodungen som satt mitt på vägen och försökte ta skydd i en vissen ormbunke när vi kom, samt den stora feta svarta huggormshonan borta vid salamanderbäcken, båda var med största sannolikhet på väg mot sina vinter-iden.
 
 
Och i fredags önskade jag mig verkligen en bra systemkamera. Sparvhöken satte sig ett par meter från köksfönstret! Vilken mäktig syn!
 
Idag har jag jobbat hårt. Jag är ikapp! Och jag har kunnat både vara behjälplig och skänkt glädje med ett par olika besked, förutom att skrivjobben är klara! Det är så skönt! Och nu ska jag strax åka till min härliga lilla knyppelgrupp i Strängnäs och ha kurs med dem.
 
Life is gooood!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0