Dagen efter

Idag har varit en riktig "dagen efter"-dag. Jag har inte gjort ett skrutt! Fast nu luras jag förstås. En sann workoholic måste ha nåt för sig. Jag vaknade före djuren. Ragnar höll käften, Rambo låg klistrad längs min rygg och Bamse snarkade nånstans i vardagsrummet. Jag makade försiktigt på Rambo och låg och stirrade i taket tills djuren började vakna till liv. Klockan hann bli 10!!! Jag hade bestämt mig för att ägna helgen åt uppsatsen, men jag släppte det beslutet och tänkte att: visst, Janne jobbar långpass och sover på jobbet i husbilen, jag har guldchansen att få lite gjort på uppsatsen... Men istället jag har gått och skruttat. Jag tänkte att Bamse fyller 7 år idag och hur vill jag fira det? Hans ögonfransar börjar bli vita och de fina tandraderna är inte så jämna längre, annars ser han inte ut att vara 7 år...  Så jag började dagen med en timslång promenad med hundarna i skogen,
 
 
sen frukosterade jag på en kvarts pizza som jag tog hem från gårdagens kalas hos Monica, toppade med kaffe och en deppig wienersemla som grannen kom in med i förrgår... sen satte jag på datorn och lät den stå. Esmeralda fick bada i handfatet, jag dammsög hall/vardagsrum, gjorde ren och plockade ut Ragnars resebur som blivit stående samt en extra knyppeldyna som jag av nån anledning tyckte skulle plockas in i huset (?), fyllde på frön hos vildfåglarna, sen satte svarta och vita fjädrar som Janne köpt i björkkvisten som samma Janne plockat in. Till sist smyckade jag det med mina tre färdiga knypplade ägg. Det ser tomt ut, men snart kommer fler ägg (hoppas jag) och massa ljusgröna små blad!
 
 
Hundarna låg ute på altanen i varsin korg och njöt av plusgraderna. Jag pratade med mamma, med Jens, Monica och Linnéa i telefonen. Klockan blev halv tre så jag gick ut en timslång promenad till i samma skog. Det är ljuvligt. Kråkorna kraxar och tranorna trumpetar, småfåglarna kvittar och ekorrarna gömmer sig med rasslande ljud när de kilar upp längs trädstammarna. Häromdagen såg jag fyra hjortar på gärdet och där vill jag inte rasta hundarna just nu eftersom tranorna kommit. Domherrar, skogsduvor, grönsiskor, gulsparv, hackspettar, koltrast, nötveckor, talgoxar, blåmes, entita och ekorrar besöker flitigt vårt fågelbord.
 
 
Igår fick jag en otrolig gåva av en av diakonerna som var med på kårstämman. Hon intresserade sig för vad jag skrivit och ville berätta om vad hon skrivit. Innan den avslutande andakten kom hon med en liten påse med de flesta skrifterna hon var skyldig till, ett helt gäng häften Ersta-historia!  Efter andra långpromenaden la jag mig i soffan, sorterade upp dem efter årtal och började läsa. Så vansinnigt roligt och så vansinnigt spännande! Vilken skatt! Jag måste se till att vara ledig oftare!
 
 
Rambo tyckte förstås jag var skittråkig och kom med en Ikea-råtta för att liva upp stämningen...
 

Jag kastade den ett par gånger, men han tyckte nog inte att jag var tillräckligt intresserad av hans råtta så han gick och la sig i puffen med en tung suck och anklagande ögon.
 
Hundarna har fått extra mycket fläskfilé till middag, Bamses födelsedag till ära, själv åt jag uppvärmda rester och konstaterade att det är alldeles försent för att börja med uppsatsen. Det blir nog lite knyppling framför TV:n! För det är jag värd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0