Ack Värmland, du sköna 🎶🎵

Det blev ett hetsigt slut på veckan. Hembesök, planerade och spontana besök gjorde att jag kom ifrån jobbet senare än jag tänkt. Ändå tog jag mig 30 minuter helt egen tid för att gå till Ormkärret för att kolla grodstatus, men det var tomt. Lika bra det för då fastnade jag inte där. Kom hem strax efter sju och då hade Janne maten i beredskap. Han tog hundarna och jag fixade sallad med rödbetor och valnötter. Jag somnade rätt tidigt och sov gott.
 
Ff is på Ormkärret
 
Grillad halloumi och fläskfilé med rödbets- och valnötsssallad, första måltiden utomhus
 
Ganska precis klockan tio på lördag förmiddag satte jag mig i bilen för att åka till Värmland och besöka en barndomsvän. Det blev en helmysig helg, precis en sån helg jag behövde. Vi pratade, solade, bubblade, åt god mat och drack vin i solnedgången. Ljuv musik uppstod nästan omedelbart mellan hennes äldsta hund Zelda och mig.
 
 
Det får allt bli flera såna helger framåt!
 
Veckan har börjat. Besök och kyrkgrupp stod på dagens meny. Med kyrkgruppen for vi till St Göran och som vanligt blir jag helt fascinerad av alla olika kyrkobyggnader och kyrkorum vi har i Stockholm. Idag hade vi dessutom turen att få en informativ och lättpratad präst och en tjänstvillig vaktmästare som öppnade upp columbariet för oss. Fanns det inga knypplingar i kyrkorummet så hittade jag "Mogna Ax" i kolumbariet samt en ikonmålning som jag är rätt säker på är målad i samma teknik som jag lärt mig.
 
Detalj från dopfuntens skål
 
Jag tror inte att jag sett vikingar i en kyrka förut. Här ser vi kristnade vikingar på predikstolen i alla fall!
 
 
Columbariet hade flera fina utsmyckningar, bland annat den barmhärtige samariern
 
Vaktmästaren tittade bara på mig när jag sa att knypplingen hette "Mogna Ax". Förmodligen hade han ingen aning om vad knyppling var. Men ikonen plockade han ner för att kolla om det fanns något namn på baksidan. Den är skänkt av deras ikonmålargrupp och om jag minns rätt så hade min ikonmålarlärarinna en grupp i St. Göran också, därför är jag väldigt säker på att detta är samma teknik som jag lär mig.
 
 
På ditvägen fikade vi på Thelin´s, det var trevligt. Det var inte lika trevligt att åka hem för då var det brandlarm i Odenplans pendelstationstunnlar. Vi fick ta T-bana och buss vilket blev väldigt stressigt. Jag kom E X A K T kl 18.00 till hunddagis. Jag hade ringt och förvarnat om att jag var sen men jag hann på sekunden. Puh.
 
Ikväll blir det bara softing! Resten av veckan kan bli nog så tuff!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0