Wira bruk och Roslags-Kulla

Försökte ligga kvar i sängen till 8 men det gick sådär... när väckarklockan ringde stod jag och stekte ägg till frukost. När jag tagit hundarna till dagis åkte jag tillbaka till lyan och packade ihop innan jag åkte till jobbet.
 
 
Idag stod julmarknad på Wira bruk och julandakt i Roslags-Kulla kyrka på agendan. Vi började på Wira värdshus med en smakrik jultallrik. 
 
 
Sen gick vi åt olika håll, jag började i smedjan där de jobbade med en ljusstake... spännande att se!
 
 
Sen gick jag mest runt och tittade på bruket, fantiserade om dem som bott och arbetat med järn och stål. Tänk så mycket som ändrats på 300 år. Då hade man tur om man föddes på ett bruk, då klarade du dig rätt bra genom livet även om du fick slita hårt! Idag skulle det liknas vid diktatoriska förhållanden...
 
 
Sen gick jag vidare bland stånd och bodar.
 
Glögg
 
 
Sen fortsatte vi till Roslags-Kulla kyrka, en träkyrka från 1700-talet. De flesta träkyrkor brändes när ryssen kom, men Roslags-Kulla, byggd av Wrede, var ortodoxt inspirerad och kanske fick den stå kvar därför...eller så hade ryssen sina hästar i den. Tänkte på Täby kyrkbys kyrka som visserligen byggdes på 1400-talet, men man tror att Täby-området kristnades från Bysans...tänk om Wrede och Åkersberga mer hörde till den ortodoxa inspirationen? 
 
 
Sen for vi hemåt. Vår eminente busschaufför guidade oss genom centrala Stockholm då kring-lederna stod still pga olyckor. Vi hann hem i tid för att jag skulle hinna hämta hundarna från dagis i tid. Hämta packningen i lyan, prata lite med närmsta grannarna i trapphuset vid hissen, de är sååå intresserade av Ragnar. McSelection på McSträngnäs och nu en stunds reflekterande..,
 
Ja, så känner jag inför julhetsen... frågan är om personalen i drive-in tänkt på vad deras jultomte säger till kunderna 😃
 
 
 
Köpte en enda grej idag och den är jag nöjd med. Det har blivit lite metall-tema på höstens resor. Sala Silvergruva och Skultuna (där jag köpte ett mässingshjärta), nu järnsmide. I vår vankas Trosa och Värmland.
 
Återstår nu bara att packa inför morgondagen och göra sistanaden. Lika bra att köra rätt in i kaklet. Provsvaren var inte de önskvärda, och vad kan man göra åt det under omständigheterna som råder... bara att be och le 😁
 
Godnatt världen 🌜

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0