Då går jag ner i min källare 🎶

Ibland får jag så konstiga associationer. Efter jobbet idag hade jag planerat att gå ner i källarförrådet och röja upp lite. Jag har bestämt mig för att försöka ruta in dagarna så jag får lite struktur. Dagarna ska innehålla arbete, matlagning och något för hem, familj eller fritid. Detta för att försöka få lite hejd på min arbetsnarkomani och få lite ro i själen. När jag skulle gå ner i källaren då, så började jag nynna på den där låten... där lever jag sällare för där har jag kvar min gamla ångmaskin, jag matar meta-tabletter i den, lyssnar och glömmer tiden... Jag minns när jag var barn och låten gick på radion, så frågade jag pappa vad det var för tabletter, det gick kanske lika bra med Tulo? Nej, förstås inte. Meta-tabletterna såg väl mer ut som dextrosol har jag för mig...
 
 
Pierre Isacsson var ju känd för sin otroliga basröst. När Rebekka var 7 månader tog Janne och jag med oss mina föräldrar och åkte m/s Estonia till Tallin. Året var 1994 och det var i slutet av januari månad. På väg till Tallin träffade vi Pierre Isacsson, som var kryssningsvärd på m/s Estonia. Han gullade lite med Bekki och pratade barnbarn. På hemvägen åkte vi in i ett fruktansvärt oväder, det blåste över 30 sekundmeter i byarna och mamma var så sjösjuk. Jag låg kvar i kojen och försökte trösta henne med Bekki vid bröstet och jag kände att går jag upp nu blir jag oxå sjuk. Det var den värsta båtresa jag någonsin gjort. 8 månader senare ringer mamma till mig en morgon och bara skriker... M/s Estonia har förlist  i ett oväder likt det vi var med om. Pierre Isacsson var en av de som omkom men hittades och kunde begravas på Bromma kyrkogård. Detta gav både ångest och tankar på livets bräcklighet, man vet aldrig när det är dax att lämna in...
 
Men dagen har varit bra. Först möte och sen en hel del admin innan lunch och därefter handledning. Handlade ett par småsaker på väg hem, hämtade hundar och blev halvt ihjälskrämd av en granne som stod utanför hissen och ville låna olja när jag kom upp till lyan. Vi skrattade gott medan jag hällde upp matolja i hans tomma glas. Sen lagade jag lax i dillsås med ris. Det blev två matlådor oxå.  
 
 
Det är kul att laga mat när man ger sig tid! Och gott blir det! Sen vilade jag en stund innan jag nynnade min väg ner i källaren.
 
Nu är det promenaddax och sen sängtajm! Godnight folks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0