Kroppshets

Jag har faktiskt haft lite av en uppenbarelse ikväll. Jag har sett Mia Skäringers serie Kroppshets på SvtPlay. Jättebra.
 
 
Idag började dagen i Prästgården med frukost. Det började lite knasigt med larmet som fick pga avgrävd kabel och att strömmen inte funkade överallt av samma anledning... men allt löste sig tillslut och det kom många fler idag vilket förstås var jätteroligt. Åt lunch med kollegor och sen bar det av hemåt med andra kollegor för att packa ner morbrors alla böcker. Över 30 kartonger plus några brödbackar. 
 
 
På vägen tillbaka till jobbet pratade vi smärta, räkna steg, träning och övervikt.
 
En gång i tiden led jag av anorexi. Jag var 22 år, nyskild, arbetslös med två barn att ta hand om... skilsmässan och 8v på behandlingshem gav mig styrkan att ta mig upp. Tiden på behandlingshemmet ägnade jag mig åt att söka jobb, ansöka om att få dispens till dagisplatser åt barnen, ansöka om nytt efternamn och lära mig äta en bestämd mängd mat på bestämda tider. När jag skrev ut mig själv från hemmet i förtid hade jag både fått jobb, nytt efternamn, dagisplats och ett nytt liv, jag var fylld av tillförsikt inför framtiden som låg framför mig. Det var inte lätt, ensam med två små barn och att brottas med anorexi, men jag klarade det och jag var stolt!
 
Livet har fortgått med både med- och motgångar, så är det att leva. Nu dras jag med en stor övervikt och har inte alls motivation nog att göra något åt det. Det var kanske därför Mias Kroppshets blev så fantastisk att se just ikväll. För ska jag gå ner i vikt handlar det mer om hälsa än skönhetsideal, men kanske ännu mer var jag väljer att lägga min energi i livet. Just nu är jag i en process som mer handlar om att hitta livskvalité och livsglädje än karriär och att duga i andras ögon. Detta med vikten har förföljt mig hela livet, från ett knubbigt barn till en normalviktig tonåring som bantade baraföratt till en anorektisk småbarnsförälder och sen har vikten varit som en jojo till jag fick struman för 15 år sen, efter det har jag varit konstant fet! Att leva i sin kropp tycker jag mer och mer har blivit en kamp mot de ideal vi dagligen matad med. En livskonst.
 
 
Nu ska jag inte dryfta det mer ikväll. John Blund är här och fredagen bjuder på både äventyr och mil...
 
Godnatt världen 🌍

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0