ER 💉

För mÄnga Är sen fanns det en tv-serie som hette ER, eller Cityakuten pÄ svenska, som jag ÀÀÀlskade. Varenda person var ju sÄ fÀrgstark och det hÀnde sÄ mycket spÀnnande bÄde pÄ jobbet och utanför.
 
 
Men nu Àr det ju inte dÀrför jag försöker fixa klippkort pÄ akuten, för hÀr finns varken dr Mark eller ssk Carol (dock en massa andra fina omhÀndertagande mÀnniskor). Gallan har ju brÄkat sen i söndags. DÄ kÀndes det som jag hade en höbal, eller torr brödlimpa pÄ tvÀren i magen och en elektrisk golfboll under höger revben. Jag trodde att jag skulle kunna svÀlta ut skiten, tÀnkte att jag har ju en planerad galloperation i faggorna efter nyÄr... sÄ jag drack minimala mÀngder vatten och smÄ mÀngder passerad soppa plus smörgÄsrÄn nÀr jag behövde tugga. Men igÄr gav jag upp. Det mÄste ju bli en förbÀttring annars Àr det ju ingen vits att hÄlla pÄ. Jag ringde 1177 pÄ em och de övertygade mig om att jag mÄste in och kolla sÄ det inte Àr bukspottkörteln igen. Jag vÀntade in makens hemkomst frÄn jobbet, han slutade kl 23, av flera skÀl typ vem ska ta hundarna om jag blir sittande pÄ akuten, var gör jag av bilen om jag blir inlagd  och framförallt! KAN/SKA jag köra bil?
 
 
SÄ vi kom till akuten efter midnatt och jag fick komma in en halvtimme senare. Sköterskan tog prover och klÀmde lite innan han fyllde i journalerna till doktorn och sÄ fick jag ett rum. Tio i tre kom en AT-lÀkare och undersökte. Jag hade en nÄgot förhöjd sÀnka och sÄ ville han ta ett EKG eftersom den nedrans golfbollen under revbenen skickar strÄlar bÄde ut i ryggen och bröstet. NÀr EKG var taget fick jag Äka hem med smÀrtlindring och ett telefonnummer till ultraljud vilket jag skulle telefonera kl 8.00. Maken fick pallra sig ur sÀngen för att hÀmta mig. Vi kom hem vid fyra.
 
 
Kvart  över 8 ringde jag UL och fick tid halv tio (varför kunde jag inte fÄtt sova kvar pÄ en brits istÀllet för att fara som en jojo? För att inte tala om gubben min!) för att sen gÄ tillbaka till akuten och vÀnta pÄ en ny lÀkare. Nya undersökningar och nya blodprover. Halv tolv kom lÀkaren och han ville lÀgga in mig. EKG, lever och bukspottkörteln ser bra ut men gallan Àr sÄ vitt de kan se i början av en inflammation till följd av de uppenbara gallbesvÀr jag har.

 
Halv tvĂ„ lĂ„g jag pĂ„ enskilt rum pĂ„ AVA, försökte sova, men nu började huvudvĂ€rk och vĂ€tskebrist bli lite jobbigt, jag hade ju inte druckit sen igĂ„rkvĂ€ll pga ultraljudet och sen i avvaktan pĂ„ provsvar och lĂ€karutlĂ„tanden. Innan en sköterska kommit och satt droppet vid halv fyra började jag skaka och se konstiga saker. Hon gav mig vatten och sa att du fĂ„r dricka fram till midnatt. Efter en stund kom lĂ€karen jag trĂ€ffade i september och pratade lite. Nu Ă„terstĂ„r det att se hur inflammationen artar sig... eller inte... men jag fick dricka inte bara vatten, utan juice och soppa oxĂ„. Himlagott 😇 Men bara fram till midnatt.
 

What do do? Morgondagen fÄr bÀra sina bekymmer.
 
Godnatt vĂ€rlden 🌍
 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0