Lördag den 14:e

Vi gick upp rätt tidigt. Jag tog morgonpromenaden medan Janne gjorde frukost. Det var en rätt kylig morgon, en sån där morgon som får mig att tänka på trattkantareller. Jag gick till ”mitt” ställe och hittade lite, en hundbajspåse full! Satt och rensade den vud frukosten och la på tork.
 
 
Sen började vi jobba. Maken sågade och jag drog kvistar.
 
 
När vi varit igång ett par timmar kom sonen och yngsta dottern. Sammanlagt har vi tagit ner 14 stammar av främst gran och asp. Nu borde huset gå säkert för vinterstormar ett tag framöver.
 
 
Rebekka lagade trappen och hon och jag drog kvist och bar stock. På andranaden kom jag hem med 1,5 bajspåse full av det jag trodde var trattisar, men det visade sig under rensningen att hälften var rödgul trumpetsvamp. 
 
Det här är en fjärdedel av allt vi hittat.
 
Bekki och jag gick tillbaka till samma ställe och plockade varsin halv soppåse full av trumpetsvamp på en timme... Jag vet inte hur mycket vi fått ihop men det är många liter.
 
 
Sen var det dags för middag som mamma utlovat till kl 5. Efter middagen satt Bekki och jag och rensade svamp. Kvart i sju åkte ungdomarna.
 
För oss andra blev det tv en stund medan jag stickade klar mammas sjal.
 
 
Maken och jag tog sistanaden tillsammans. Vi är trötta och så nöjda. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0