Nyårskrönika 2020

Januari började året även i år och denna månad blev ett långt röjande av sånt som lagts på hög på jobbet efter förra årets frånvaro (semester i Florida och galloperation), men vi åkte oxå på rek-resa till Västergötland som skulle bli årets Kulturresa. Själva kulturresan blev sen inte av pga corona...

Läckö slott, Flämslätt stiftsgård, Varnhem och Skara domkyrka

Vi fick härliga besök och besökte barn och barnbarn...

.... Willian fyllde ett år...

Linneas familj utökades med en liten Chip och ett besök hos föräldrarna hanns med, två på varandra envisa förkylningar till trots.

Februari blev lite av en kamp. Mina grupper startade på jobbet, jag satt med en dag på Syfestivalen och vi var upp till mina föräldrar och hjälpte dem med lite småsaker... Men förkylningen gav sig inte och tröttheten blev sjuklig. I slutet av månaden blev jag skickad till företagshälsovården där blev jag sjukskriven.

Mars blev på det stora hela en lugn månad. Jag handarbetade mycket, Rebekka och Freedy tillbringade en helg här då Rebekka sydde nattlinnen, jag hälsade på bästisen, åt middag på tu man hand med Linnéa och planterade om blommor hos Monica... men jag började oxå isolera mig alltmer pga coronaviruset.

April präglades av matlagning och kreativitet. Jag köpte kryddor, satte potatis och tomatfrön, köpte böcker om läkeväxter och mandala-målning, städade i Ugglebo och höll på... men jag började månaden med att säga upp mig från jobbet. Jag insåg att pendlandet och dubbelboendet slitit alldeles för hårt på min hälsa. Och så fyllde maken 60 år!

Min kompis målade av en favoritbild från Instagram!

... och så började jag promenera långa promenader med grannen och hundarna.

Maj fortsatte matlagningskreativiteten ut i skogen. Jag började experimentera med vilda växter som nässlor, granskott och maskrosor. Hälsoaspekten och giftfritt i fokus samt att få ordning på magen som totalpajat efter operationen i december.

Jag knypplade en corona och virkade koftor, Bekki var på besök några dagar, båten kom i sjön och jag började jobba 25%, dvs två timmar om dagen hemifrån.

Linnéa ordnade släktkalas för tre av sina barn och där samlades alla mina barn och barnbarn inkl. bonusarna. Inte ofta alla kan ses samtidigt, men denna dag fick jag ett ganska komplett foto. Mors dag firades på sjön med make, son och sonson.

juni började vi använda båten allt mer, både för att åka ut nån kväll efter maken slutat jobba, en härlig helg i Herrestaviken och helt enkelt bo vid bryggan under de hetaste dagarna.

Juni var min sista månad i Huddinge. Grannen och jag fortsatte att gå långa promenader, men vi gick oxå på växtvandring i Hälleforsnäs, jag kokade sirap på granskott och maskrosor, gjorde björklövsolja och glass på granskott.

Jag åkte till Vingåker och hälsade på en kollega och vän, vi fick ett par utomhusfika-besök och var upp till mina föräldrar plus ett par besök i hästhagen... och så hade vi hand om Chip ett par dagar.

Midsommar firades i dagarna två, med grannar, väninnan och sonen med familj...

... och så var jag på konfirmation, på webben 💻

Även i juli hände det lite. Gjorde ny MR på magen och lymfangiomet, besåg kaninhoppning, hälsade på en kollega och vän på Färingsö. Så fick vi hälsa Sälgskimmerfjärilen välkommen till Sanda. Första året vi har den här.

Min nästäldsta dotter fick en ny hund, en liten Juni, och vi tog med alla fyrbenta på en utflykt till mina föräldrar.

Vi tog husbilen på en minitrip till Vadstena och Visingsö...

... och avslutade månaden med att åka till vänner på Gotland.

Augusti började med två besök hos väninnor, en i Örebro och en i hästhagen.

Senare åkte vi ut på sjön och tog oss via Hjälmare kanal till Örebro med yngsta dottern och hennes pojkvän.

I slutet av augusti träffades jag och alla mina barn och barnbarn i Ormkärr. En superhärlig lördag 💕

Den genererade ännu en träff i september då inte alla kunde följa med, men vi som kunde åkte till Parken zoo i Eskilstuna.

Vi umgicks så mycket vi kunde med vänner och släkt medan det gick att vara ute. Jättetrevliga dagar att se tillbaka på under årets mörkare och hårt corona-drabbade månader. Jag stickade oxå disktrasor på löpande band. Jätteroligt!

oktober tog vi upp båten och åkte upp till föräldrarna och tog bort stammar och ris efter förra höstens trädfällning.

Vi fick oxå sällskap av Novas hamster, Twilight Sparkle.

En grå och hårt corona-drabbad november spenderades med disktrase-stickning, långpromenader, ikonmålning och besök i olika kyrkor. Tänkte besöka de medeltida kyrkorna häromkring på söndags-gudstjänsterna och hann till Fogdö och Vansö innan 8-personersgränsen kom. Men mina ikoner hann välsignas i Huddinge dessförinnan och det var en minnesvärd gudstjänst.

Gustav Adolfsdagen firades med nya vinterskor och varsin bakelse vid Sundbyholms slott.

Även december var en extremt grå och hårt corona-drabbad månad. Jag gjorde några bilresor till föräldrar och barn där vi mestadels var ute och gick, allt för att få sällskap men minimera smittspridning.

Mina föräldrar kunde inte fira sitt diamantbröllop (60 år) pga coronan, men jag var där hela den dagen och det kändes fint och stort.

Lite julstämning försökte vi ordna...

... för både jul och nyår firade vi hemma själva.

Nu önskar jag oss alla ett riktigt Gott Nytt Friskt 2021 ❤️
Fortsätt vara rädda om er och varandra ❤️