En blåsig tisdag

Jag tycker att det har hänt så mycket idag... men jag minns just inte vad! Läste en stund i "Autoimmun kokbok" och insåg att den viktiga benbuljongen jag vägrar göra (har skelett-fobi) kan ersättas med ... gelatin! Jag beställde 500gr ekologiskt nöt-gelatin på nätet. Surkål är oxå rekommenderat, jäst vitkål! Jag har aldrig ätit surkål men jag hade ett halvt vitkålshuvud kvar sen jag gjorde kållåda och som börjat deppa, så varför inte? Blomkålen och morötterna hade oxå sett sina bästa dagar och broccolin i frysen har legat länge... nåt att använda till middag kanske 🤔
 
Men innan jag började i köket gick jag ner i Ugglebo och vände runt på grejer. Letade efter nåt lämpligt handarbete och hittade mina omonterade knypplingar. De fick följa med upp. När de är monterade kommer projekt "leta udda ramar"... men en sak i taget! Det går inte att rama in knypplingar som inte är monterade på nåt.
 
 
Under skogspromenaden repade jag nässelfrön som nu hänger på tork bredvid rödklövern, plockade några blåbär men de är fortfarande omogna så större plock-insatser får vänta.

Mina puttar i blåbärsskogen 💙💙
 
Sen strimlade jag vitkål och knådade i salt. Ska bli spännande att prova och en vecka-tio dar. Otroligt att vitkålen som är så krispig kan avge så mycket blött!


Middagen blev oxå ett experiment. De deppiga morötterna och blomkålen kokade jag en stund innan jag slängde ner den frysta broccolin. Jag tog fram lax imorse som jag stekte upp vid lunch, nu mixade jag den med potatismjöl och dill, formade biffar och stekte. Morötterna och kålen mixade jag till mos. Tadaaa, laxbullar med mos. Det såg mindre aptitligt ut men det var faktiskt riktigt gott.
 
 
Igår var värken i princip borta, idag har jag haft lite ont i benen. Har tänkt på hur det var för en vecka sen, då kunde jag knappt gå. Jag är säker på att jag är inne på rätt spår och låter min kreativitet få utlopp i matlagningen. Det är både kul och utmanande... och jag mår redan så himla mycket bättre ❤️ 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0