En mulen onsdag

Höll på att få fnatt inatt 🐶 Om Bamse jagade möss eller spindlar lär jag aldrig få veta men hans klor lät som ett smattrande ösregn i den i övrigt tysta natten när han patrullerade huset, med avbräck för små utfall 🐶 Halv ett struntade jag i om jag väckte min sovande make eller inte, jag jagade fram det förbenade odjuret med en flugsmälla 🐶 Han hade tagit sin tillflykt under sängen när han hörde att matte inte var på ett nådigt humör och hotade med att han skulle få sova ensam i bilen... det gav effekt 🐶 Hunden lyftes upp i sängen och där stannade han. Lugnet sänkte sig över våra 76kvm 🐶

 
Vaknade vid sju och bestämde mig för att inte somna om 🦜 Morgonsysslor och promenad var klart vid nio 🦜Ragnar följde med idag och döm om min förvåning när han plötsligt flaxade iväg in i skogen 🦜 Han försökte sätta sig på en torr liten gren i en gran drygt två meter upp, men jag hade tur och grenen brast så han föll ner på marken 🦜Hade han börjat klättra uppför granen hade jag haft problem... 🦜
 
 
Plockade ett blåbärsris åt honom och en ny nässla åt fjärilslarverna 🦜 När jag var på väg in ropade grannen uppifrån skogsvägen, jag satte in Rymmare-Ragnar och gick en morgonpromenad till, med hundar men utan olydig fågel 🦜

Det bidde ett Påfågelöga 🦋
 
När jag kom hem igen öppnade jag fjärilsburen och upptäckte hade fjärilen precis kommit ur den enda puppan jag än så länge fått 🦋 Det visade sig vara ett Påfågelöga 🦋 På nästa promenad plockade jag en liten bukett blommor så hen har något att smaska på innan jag sätter ut hen 🦋
 
Sälgskimmerfjäril 🦋
 
Men det var inte den enda fjärilsupplevelsen jag fick idag 🦋 Bäst jag börjat plocka lite vildhallonblad på till mitt örtförråd under mittpådagenpromenaden kom en stor mörk fjäril flygande 🦋 Mörkbrun och djupt blå med vit sträckning, en som jag aldrig sett förut 🦋 Efter att ha lagt upp den i en fjärilsgrupp på Facebook fick jag veta att det var en Sälgskimmerfjäril 🦋 Den hör hemma söderöver men har börjat vandra norrut och hittat hit på Tosterön 🦋 Gick omedelbart in och rapporterade den på Artportalen 🦋
 
Ljung- eller Hedblåvinge
 
På em-promenaden lyckades jag fota en Blåvinge som satt helt still på ett strå och i måndags en Pärlemorfjäril 🦋 Älskar fjärilar 🦋 

Silverstreckad Pärlemorfjäril
 
En något högdragen skogssnigel 🐌
 
I övrigt idag har jag bara suttit och läst med raggsockorna på 🥰 Det har varit rätt kallt men det är skönt med såna dagar oxå 🥰
 
 
Mat har det blivit, men bara snabbmat... och promenerat har vi gjort 👣 Nu ska jag läsa ut den spännande boken så jag kan krypa till kojs 📖 
 
 
Godnatt världen 🌍

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0