Fokus: Fika ☕️🥧

Vaknade förvånansvärt pigg trots att natten blev sen med den braiga boken. Men det hindrade inte mig från att vara superseg ändå. Värmen kan göra en behagligt loj när man inte blir sjuk av den 😄
 
Igår fick jag en fråga på Messenger från en arbetskompis som ville komma förbi på fika då hon och gubben hennes hade vägarna förbi Strängnäs. Jomen jättekul ju 😃 Efter morgonsysslor tänkte jag baka rabarberpaj och plocka lite i röran. Här slängs grejer hit och dit, kläder av olika värmande eller svalkande sort hamnar på stolar och i soffor i väntan på att användas igen, böcker och handarbeten av olika slag ligger här och där. Perfekt anledning att skapa lite reda i kaos, tänkte jag... och fastnade i arbetsmobilen. Det blir ju gärna så för mig att börjar jag riva på ett ställe genererar det annat. Tex om jag måste ta hand om tvätten i torktumlaren för att ge plats för den blöta, så måste jag plocka rent på köksbordet för att kunna vika den och fatta hur mycket grejer ett köksbord som inte används han rymma. Vi äter ju alla måltider utomhus nu så köksbordet är ju perfekt för att lasta av... allt! Och detta "allt" ligger ju på köksbordet för där "alltet" ska vara ligger andra grejer ivägen, annars hade de inte hamnat på köksbordet från början. Det kan få kallas baksidan av "compact living" om man är en kreativ person 🥰
 
Så när jag äntligen la ifrån mig jobbet (alltså jag har ju slutat!) började jag med att diska för att kunna baka paj och när den stod i ugnen skyfflade jag undan på köksbordet så jag kunde vika tvätt och ladda torktumlaren, bädda, så försökte jag koncentrera kläderna vi kan använda igen till ett fåtal ställen runtom i huset. Tänkte sätta ut larverna då jag trodde den stora inte klarat sig... men idag var den på "benen" så då fick de en ny avsköljd nässla för fukt och näring. Som sagt, den stora är säkerligen Påfågelöga 🦋 men de små kan vara vad som helst 🤔 Skakade utomhus-duken...
 
 
Nu när bord och diskbänk var någotsånär avplockade blev det dax för akvariepumpen. Våra vackra fiskar trivs och förökar sig, alla äter och bajsar så filtret sätts igen rätt fort och måste göras rent ofta. Ibland hinner vi inte förekomma det utan pumpen går torr helt enkelt, det var det som hände idag. 
 
En av alla våra vackra ancitrus i romantiskt motljus
 
När pajen var färdiggräddad stängde jag av ugnen och släpade ut hundarna 🐾👣🐾 De vill inte alls gå långt i värmen 💦 
 
 
Så kom mina gäster, en arbetskompis och hennes kille. Det blev en mysig eftermiddag med gofika på altan. Strax innan de skulle åka kom maken hem och fick hälsa på dem och äta gobullar å paj 🥧 

 
När vårt sällskap åkt fixade vi lite, åt middag och packade ihop oss. Ikväll har vi återigen badat i vid båten i båtklubben och inatt sover vi vid bryggan 💚
 
Bryggseglarnas solnedgång ☀️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0