Ledig onsdag đŸŒŒ

- Plockar du maskrosor? frÄgade en hurtigt gÄende man i linne och shorts imorse. - Mmm, blir jÀttegod sirap, svarade jag. Drygt 100 blommor plockade jag i en glassbytta, fyllde i lite vatten och stoppade ner den i en kylvÀska tillsammans med en mindre bytta granskott.
 
Just den hÀr blomman fick stÄ kvar. Den var ju redan "paxad".

Sen bar det av till Ă€ldsta dottern. Vi skulle göra sirap, eller fattigmanshonung som maskrossirap oxĂ„ kallas, den Ă€r rackarns god hursomhelst! Granskottsirap likasĂ„ 😋
 
Först Ă„kte vi och hĂ€mtade ut ett paket samt köpte pizza till lunch 🍕 
 
Gambera med massa vitlök!
 
Efter lunch kokade vi upp granskott, separerade maskroskronbladen frÄn blomkorgarna (som Àr beska) och kokade upp Àven dem. De fick stÄ och dra medan vi hÀmtade barnen.
 
Vi plockade kottar, granskott och balanserade pÄ stockar i skogen.
 
Det Àr bra att vara nyfiken. Man ska inte prova allt, men att dricka som en hund Àr bÄde ofarligt och roligt! 

Det lÄter spÀnnande dÀruppe, tycker Bamse

Granskottsirap blir brun

Maskrossirap blir gulbrun
 
NÀr sirapen var klar var det dags för mig att bege mig hemÄt. Finsk spenatsoppa och finsk nakki har fÄtt avrunda denna dag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0