Svin 🩊

Just nu brukar jag ta kvÀllspromenaden ut mot skogen för jag tycker det Àr trevligare Àn att gÄ inÄt byn eftersom mina hundar Àr sÄ skÀlliga ... men jag vill helst gÄ innan det blir för mörkt, vid typ kl 21.30, för jag vill kunna se ordentligt. PÄ gott och ont kan man tycka. I torsdags sÄg jag tvÄ vuxna grisar pÄ gÀrdet nÀrmast oss pÄ vÀgen hem. IgÄr trotsade jag min rÀdsla och gick förbi gÀrdet ut mot skogen trots att jag sÄg tre vuxna grisar pÄ samma stÀlle. KÀnde mig bÄde lÀttad och stolt nÀr jag passerat. Fasiken vad duktig jag Àr! Men nÀr jag kom bort till kröken dÀr jag brukar vÀnda kom oron, jag ska ju förbi igen! Jag bevÀpnade mig med en stor gren och gick tillbaka. JodÄ, de var kvar. Jag stod och tittade pÄ dem en liten stund, beredd med grenen, men sÄ fick hundarna syn pÄ dem och började skÀlla. Fyra vuxna grisar och ett myller av smÄtt som inte syntes i det höga grÀset for ivÀg. Det sÄg ut som vÄgorna pÄ ett hav som vÀllde bort mot skogen... Det kÀnns inget vidare att de bÄde kommer nÀrmre bebyggelsen plus att de blir fler. Hujedamig!

 

 
Idag efter morgonsysslorna jobbade jag ett par timmar. En del telefonsamtal, lite mail och sÄ letar jag telnr efter en lista jag ska ringa efter. Efter lunch gick grannen och jag lÄngpromenad. Vi skulle inte gÄ sÄ lÄngt för hon hade tryck i huvudet och jag kÀnde mig lite spattig inför imorgon nÀr jag ska till jobbet för vÄrfest och avtackning. Det Àn 3 mÄnader sen jag Äkte hem i tron att jag skulle komma tillbaka efter nÄgra veckor och nu Àr det första gÄngen sen dess som jag kommer Äterse mitt rum, mina kollegor och prÀstgÄrden. Men iallafall sÄ bestÀmde att vi att vi gÄr till Granboda och vÀnder istÀllet för att gÄ lÄnga promenaden.
 
CitronfjĂ€ril pĂ„ en fibbla đŸŒŒ
 
Men vi gick, och vi gick, förbi Granboda, svÀngde efter Sionsborg, fortsatte över hygget, förbi masten och Ànda ner till Oxtorp vid MÀlaren. 7 km. Min oro och hennes skallebank lÀttade under den trivsamma promenaden i lugn takt i vackra omgivningar.

 Det finns snĂ€lla mĂ€nniskor i torpen 💕
 
Vi plockade vÄrbrodd och humleblomster. VÄrbrodden kan man krydda sockerkaka med lÀrde vi oss i fredags, och humleblomstrets lite nötiga smak funkar fint i sallad.
 
 
Hemmavid vilade jag en stund innan jag började rodda i Ugglebo. Tre kartonger frÄn lyan lyckades jag frigöra och det Àr vad som fÄr plats i baksÀtet pÄ min bil. Efter morgondagen kan jag planera hela tömningen av mitt rum pÄ jobbet för dÄ vet jag vad jag har och vad som ska kastas. BÀvar lite, har jobbat dÀr i 6 Är, jag har nog mer Àn jag tror!
 
Satte mig att lĂ€sa i vĂ€ntan pĂ„ en sen make. Han kom hem nĂ€rmre halv sju 🕡 Det blev nakki och blommig
spenatsoppa till middag.
 
Styvmorsviol och humleblomster 

Sen gick vi promenad tillsammans, inte sĂ„ lĂ„ngt. Medan maken fixade jordgubbar och glass 🍓 rensade jag de sista granskotten (jag tror) att jag kommer plocka... det behövs ju lite om man ska göra -salt, -socker, -glass och -olja! EftetĂ„t fick jag sopa altanen. Maken gick och la sig, jag borstade Bamse och duschade. Jag hann bara sĂ€tta mig i soffan sĂ„ ringde makens telefon. Akutlarm ikvĂ€ll igen sĂ„ han fick Ă„ka till jobbet. SjĂ€lv tog jag sista promenaden en kvart tidigare Ă€n igĂ„r. Inga grisar! Skönt! Men borta vid vĂ€nd-kröken tyckte jag att det luktade starkt av vilt. Mycket riktigt, nĂ€r jag vĂ€nde mig om för att fota den makalösa solen upptĂ€ckte jag att vi var förföljda av en rĂ€v!  

 
Det hÀnder i skogen, jag sÀger bara det!
 
Nu ska jag lÀsa ett kapitel i boken och lÀgga mig. Det blir en lÄng dag imorgon!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0