Väder-torsdag

Imorse var det himlans skönt att bara få ligga kvar i sängen. Jag drog upp rullgardinen och låg och filosoferade, mest över kulning och barnbarn. Jag har valt isoleringen själv i den mån det är möjligt och kan inte säga att jag vantrivs alls, men två dagar med lite happenings ger lixom lite perspektiv på ensamheten. Kulningen skedde utomhus utan att vi vidrörde vare sig varandra eller tillhörande attiraljer. Att träffa små barnbarn utan kroppskontakt är i princip omöjligt, men det går att minimera smittrisk med tex munskydd och handsprit. Och för den som "tycker" en massa kan jag meddela att vissa kontakter är nödvändiga och man får helt enkelt ta kalkylerade risker. Vi var alla symptomfria och har inte vistats i miljöer där covid-19 konstaterats. 

När jag behagade pallra mig upp var det mer förmiddag än morgon. Efter morgonsysslorna övertalade jag två trötta hundar att gå på promenad. Det blev en rätt häftig upplevelse. Först träffade vi en granne med två jakthundar som brukar stanna till och växla några ord. Rambo tar jag upp i famnen medan Bamse hälsar på tiken, hanen tycker mina små gaphalsar är skitjobbiga och vänder sig bort. Men idag ville Rambo hälsa på dem båda. Tiken gick bra, men hanen fick en utskällning varpå Rambo åkte upp i famnen igen. Undrens tid är inte förbi! En dag kan vi kanske gå tillsammans? Vem vet? Framförallt Bamse men även Rambo har gjort stora framsteg. Vi fortsatte till "vändplanen" och där huserade sex domherrar av hankön. Stod och betraktade de färggranna vackra fåglarna en stund men fick ingen bra bild. 
 
 
Det börjar bli en intressant plats för på precis samma ställe filmade jag stjärtmesarna för lite sen, sälgskimmerfjärilen i somras, salamandrarna ser man i diket om vårarna och 20 meter bort har maken sett en uggla vid ett par tillfällen nu under senhösten. Jag fortsatte ner till Skogshall och den fina skogsvägen bort mot masten. Det blåste kraftigt hela tiden. Blåst och kraftiga regn har stor inverkan på mig, de gör mig ödmjuk inför naturens krafter. När vi kom till masten lät det som ett stort flygplan flög på låg höjd. Stod en stund och tittade upp mot masten. Den såg inte ut att röra sig en millimeter men ljudet som den kraftiga vinden frammanade i stålkonstruktionen var kraftigt, magiskt 🧙‍♀️ 

 
Hundarna började få bråttom. Vi hade ungefär 1,5 km hem och himlen var mörk. När vi kom ut på salix-fältet upphörde den kraftiga vinden och det blev tyst. "Spring, spring" sa jag till hundarna och de knatade på så fort jag kunde gå. Då kom regnet. När vi hade ca en halv km kvar hem saktade jag stegen och gick långsamt med ansiktet mot himlen den sista biten hem. Vi var ju redan genomblöta och regnet var ljummet 💦 Ibland kan man faktiskt göra livet till det man vill ha det till. Rätt klädd är blåsten sååå mäktig och ett ljummet regn mot ansiktet underbart! Hemmavid släppte jag in hundarna och torkade dem, sen gick jag ut och fyllde fågelmataren. Trots regnet vimlade det av framförallt talgoxar, men även blåmesar och några nötväckor runt fågelmataren. Sen slängde jag in alla mina blöta kläder samt hundselarna i tvättmaskinen och tog en varm dusch. Gud vad bra jag har det 🙏
 
När jag ätit lunch och diskat var det eftermiddag. Och då började det snöa ❄️ Grannen med jakthundarna frågade mig imorse om jag trodde det skulle komma snö? Ne-ej, inte än på ett tag... och nej, det var absolut inget som la sig, men jag blev ändå överraskad av intensiteten i det timslånga snöandet.
 
 
Vid solnedgången hade jacka och selar torkat i kondenstumlaren. Då gick vi en kortare sväng igen. Vår väderstation har pajat, men det var nog runt nollan, vindstilla och torrt.
 
Det som kan anas som en stjärna är topplanternan i masten
 
Du bär väl reflexer? Dessa är mina favoriter. Svenska kyrkans såklart 😇❤️

Igår sov maken kvar på jobbet och ikväll fick han jobba över. Jag vill inte längta till pensionen men jag längtar efter att få umgås. Både med honom och med alla mina barn, barnbarn och vänner. Fixade squash-plättar som han fick värma när han kom hem. Nån timme fick vi tillsammans innan han la sig för natten 💤 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0