Nyårsdagar

Nyårsaftonen tog vi det sååå lugnt och vi hade det supermysigt. Vi åt en massa god mat, gick långpromenad tillsammans mitt på dan, tittade på tv och badade tunna på kvällskvisten 💦 
 
Västerbottenostpaj m. gräddfil, kaviar och rökta räkor till lunch 🥧 🍤 
 
Räkcoktail med avocado, mango och citron före badet
🍤 🥑 🥭 🍋  Den har vi inte gjort för sista gången ‼️
 
Gratinerad hummer (smör, vitlök, citron och panko👌) samt västerbottenostpaj efter badet 🦞 🥧 Gratineringen kommer jag prova på annat oxå 😋
 
Chokladpudding med färska bär till Nyårsklockan
 
Lite trist är det dock med folk som måste sabba andras nyår genom att smälla i tid och otid. Jag tror ju inte att folk i gemen är elaka utan att de går ut efter maten och fyrar av några raketer med ungarna, ungarna som förmodligen sover på 12-slaget... men jag tror detta hände 10 gånger mellan 17.30-22.00 och då är det inte kul. Bamse bryr sig inte men Rambo är nervös, sen vet jag att det finns livrädda katter, hundar och även hästar i området. Det finns folk som inte vet om problemen och det finns folk som vet om det men skiter i det. Finalen kom 00.42 då (och nu spekulerar jag bara för att få det begripligt) då antagligen fyllskallar som missat 12-slaget gick ut och fyrade av sina magasin, precis i samma stund som maken öppnade dörren för att gå ut och låta hundarna nattkissa efter den smälliga kvällen.

Idag, nyårsdagen, sov vi länge. Maken tog morgonpromenaden och jag jättedisken. Jag tog en lång promenad mitt på dagen medan maken gjorde annat.
 
 
Idag gick jag längs med sandåsen och funderade på om områdena med större stenar är rester av bosättningar eller "bara" lämningar från istiden. Vi har ju Stenby Skans precis vid Strängnäsbron och kungaborgen ett par km åt andra hållet vid Vårfruberga klosterruin. All sten inlandsisen en gång lämnat efter sig måste ha gjort det idealiskt för människorna att bygga sig försvarsmurar på högre höjder och bygger man uppe på en sandås är det ju inte lätt för anfallare att ta sig upp heller, eller...? Mina fantasier fick skena medan hundarna sprang lösa, jag njöt av äventyret och den sköna luften. Jag "såg" barn springa i backarna, kvinnor tvätta vid strandkanten och män patrullera åsen...
 
 
Eftermiddagen har ägnats åt tv och stickor.
 
 
Till middag blev det rester och jag älskar rester❗️Det blir nästan alltid nya smaksensationer och efter en festdag som igår är det bara att njuta för fullt 😋
 
Gjorde "cocktail-sallad" på leftovers som tillbehör till kvarbliven västerbottenostpaj
 
Mer tv och stickor innan efterrätten, en repris på nattens chokladpudding med färska bär 🍫🫐🍓
 

God fortsättning på Nya Året ✨💫 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0