Baksmällan

Vi har haft en jättefin vecka med en superfinal i helgen, inget snack om saken! Men idag vaknade jag med värk och illamående. Jag har förstått att det kan misstolkas när jag kallar det "baksmälla" men jag har liksom inget bättre ord. Det är liksom "dagen efter"-känsla, man känner sig lite mosig och eftertänksam, typ "vad hände egentligen". Jomen vi har ju åkt Skulebergets nyinvigda linbana och sett brunbjörn, badat på flera ställen längs kusten, beundrat Höga Kustenbron och ätit fantastiskt gott på Axmars brygga, gått långa promenader, halvt om halvt fått värmeslag och blivit myggbitna 🦟 ... och så har vi umgåtts med släktingar och haft supertrevligt. Komprimerad härlighet på hög nivå! Nu är det vardag igen och ja, "baksmällan" sätter in för "dagen efter" är här. Semester kan ju grovt sett antingen betyda vila eller äventyr och den gångna veckan var äventyr. Maken varvade upp igårkväll inför ytterligare tre veckors arbete medan jag varvade ner efter en härlig semestervecka.
 
Att göra-listan;
Hallonbusken, hundduschning
tvätten och disken

Idag hade jag ett berg av tvätt från husbilen att ta hand om 🧺 Disken från igår sparade vi oxå till hemkomsten. Vår hallonbuske dignade av goda bär och dem kan vi njuta av hela vintern om jag tar hand om dem. Rambo gjorde sitt lilla extranummer och kissade på Bamse. Rambo har fått för sig att han måste markera på Bamses korvar och tar Bamse för lång tid på sig måste jag ha uppsikt på Rambo och vara snabb så han inte kissar på korvarna innan de kommit ur Bamse s.a.s 💩 Uppsikt hade jag inte idag för jag fotograferade fjärilar 🦋 Men hundarna behövde duscha ändå så det var väl inte hela världen 😅
 
Rapsfjäril
 
Citronfjäril
 
Gräsfjäril
 
Fjärilspromenad
Raps-, citron-, nässel- och gräs-
ängs- och pärlemor-
 
Det blev en liter på 10 minuter, sen flydde jag från en galen broms 🐝
 
I hallonsnåren
möter jag en fiende:
den galna bromsen

Förutom "att göra-listan" blev det promenad med grannen och samtal med en fd klient. Den sista tvätten fick snurra, så nu är tvättkorgen tom, men semesterväskan med rena kläder spar jag till imorgon 😃 När maken kommit hem och vi ätit middag tittade vi på Dirty Mud Trucks en stund innan han la sig medan jag och hundarna gick ut och slogs med myggen. Små ettriga äckel vars bett svider i timmar 🦟
 
Nu börjar ögonlocken bli behagligt tunga, kommer nog somna gott efter Svenska Fall om Anna Lindhs mördare på TV3.
 
Sen kan jag nämna för nytillkomna och periodiska läsare att de där korta texterna som alltid står i högermarginalen är en ny obsession jag hän-ger mig åt, nämligen haiku-diktning. Skitkul 😍
 
Porslinsblomman tänker blomma för första gången 🤩
 
❤️ Suss gott ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0