Hemmafixardag

 
Alltså! Hur hinner man med allt när man jobbar? Nu är detta en retorisk fråga, för jag vet mycket väl att prioriteringarna är annorlunda då. Jag mår som bäst när jag fyller dagarna med meningsfull aktivitet och det kan egentligen vara vadsomhelst, bara det är till nån nytta. Ibland blir det som man tänkt och ibland inte.
 
Efter de vanliga morgonsysslorna gjorde jag upp en liten lista och njöt av att bocka av den:

✅ vattna
Blommorna behöver vatten lite oftare nu och jag behöver tänka till var vi ska placera de vackra palettblad vi köpte igår. Yngsta ska få välja en av dem men jag tänker ta skott!
 
✅ skala rabarber
Nu ligger all rabarber sockrad och klar i frysen, bara att ta fram och göra paj eller koka kräm på 🥧 Jag hoppas få tag i lite till faktiskt, även om det är jobbigt att ta reda på och fingrarna har skärsår överallt, men det är så värt det när skeden med nykokt kräm landar på tungan 👅 
 
 
✅ joint academy
Deras övningar gör jag iof varje dag men beroende hur dan ser ut kan det det bli närsomhelst...
 
röda korset långpromenad‼️
Innan lunch bar jag ut de båda väggvitrinskåpen från Lyan som hamnat i Ugglebo, samt en kartong som skulle till Röda Korset 📦 Men så fick jag för mig att ringa deras telsvar och kolla att de verkligen hade inlämning idag. Döm om min förvåning när en kvinna svarade! De tog inte emot vitrinskåp för de är tydligen omöjliga att sälja. Hm 🤔 Det kändes inte lönt att åka för en enda kartongs skull så jag tänkte om. Ringde maken och frågade om han kunde ta dem till tippen imorgon, men han kunde ska ta dem till sitt jobb istället. De kunde tydligen göra nytta i personalköket 👍 Så fick det bli långpromenad istället 🤩 Grannen satt barnvakt och kunde inte följa med så jag knallade ner till hundbadet själv. En lagom sträcka i värmen på ca 3,5 km och drygt 6000 steg.
 
Spännande siffror. 11 våningar? Eller att ta sig upp och ner i sandtaget. Och hur ofta stannar stegräknaren på ett sånt roligt tal? Det är inte hela dagens steg eftersom detta var före de sista promenaderna.

✅ piroger
Vilade en stund innan jag satte igång med dagen sista projekt. Piroger. När jag jobbade i Huddinge gjorde jag hembesök hos en kvinna som i brukade bjuda på hemlagade piroger och det var så himla gott. I flera år har jag tänkt prova på att baka piroger och idag blev det ääääntligen av‼️ De blev inte så vackra, testade några olika sätt att sätta ihop dem på, men de blev goda så jag kommer göra dem igen. Fyllningar jag kommer testa är taco, skinka och ost, spenat med bacon och mozzarella. Undrar om tomat funkar eller om det blir för fuktigt 🍅🤔 Men paprika lär ju funka utmärkt 🫑😃
 
 
Att-göra-listan
Inköps- och packlistorna
Minnets bästa vän
 
Det blir förmodligen inte så mycket mer ikväll. Ska ta en välbehövlig dusch medan maken noppar jordgubbar, sen blir det förmodligen lite tv och ett par cm på "bajsmattan". Den är snart klar nu. 
 
Jasminen doftar
Jättevallmon blommar stort
En kväll i juni
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0