Sjung om studentens... đŸŽ¶

Vaknade tidigt imorse och stĂ€llde mig i duschen. TĂ€nker inte klaga pĂ„ sommarvĂ€rmen men denna fukt fĂ„r mig att toksvettas 😰 Och sĂ„ var jag vĂ€l lite nervös och förvĂ€ntansfull inför dagen som lĂ„g framför mig.
 
St Ragnhilds kyrka i SödertÀlje. Ragnhild var en svensk (troligtvis) drottning som levde pÄ 1100-talet och som gjorde en pilgrimsresa till Jerusalem. Hon Àr grundare av Telge kyrka och SödertÀljes (samt Söderköping (som var en central ort i det medeltida Sverige)) skyddshelgon. Det Àr lite synd att sÄ mÄnga inte Àr intresserade av historia. I historian möter vi sÄ mÄnga starka kvinnor och mÀn som förÀndrat sin samtid. DÄtid, nutid och framtid hÀnger ihop. MÀn, kvinnor, hbtq mfl mÄste inte vara lika, men jÀmlika. Jag kan inte lÄta bli att jÀmföra dÄ och nu. DÄ högaktades starka kvinnor. Idag mÄste starka kvinnor förgöras av tusen olika skumma skÀl... osv...
 
Klockan elva var jag pĂ„ ett givande möte i SödertĂ€lje 🕚 och halv ett mötte jag en kompis pĂ„ torget 🕧 NĂ€r man möter likasinnade flödar samtalen ymnigt Ă„t höger, vĂ€nster och alla hĂ„ll och kanter. Inte blev det sĂ€mre av en god kebabtallrik och glada barn som lekte i lekparken och matade fĂ„glar. En fröjd för alla sinnen.

 
Kompisen behövde sĂ„ smĂ„ningom komma ivĂ€g pĂ„ sitt och jag pĂ„ mitt sĂ„ vid klockan tvĂ„ bröt vi upp 🕑 Jag Ă„kte hem med en kasse böcker jag ska ögna innan helgen och hann  ut med hundarna innan tokregnet 📚 Regnet som översvĂ€mmat delar av Stockholm idag. HĂ€rhemma var det snustorrt nĂ€r jag kom hem och den fukt som föll var inget att yvas över... 💩 
 
Jag tittade pĂ„ nĂ€stan hela dokumentĂ€ren om "Emma", kvinnan Lambertz vĂ„ldtog, pĂ„ TV4 Play men vaknade av högljudd reklam. Shit pommes frites đŸ’©đŸŸ Klockan var över fyra, hundarna behövde komma ut en snabbis och jag skulle hĂ€mta maken i Nykvarn halv fem 🕟 Den ekvationen gick inte ihop och jag blev 20 minuter sen! Men det gick bra Ă€ndĂ„. Makens brorsdotter tog studenten idag och firandet hade inte börjat nĂ€r vi kom fram. Det blev en jĂ€ttetrevlig kvĂ€ll.
 

SlĂ€ppte maken i Nykvarn kl 21 🕘 Han Ă„kte till jobbet för att sova dĂ€r. Hundarna fick middag halv tio men det var inte sĂ„ himla synd om dem dĂ„ de fĂ„tt smörgĂ„stĂ„rta pĂ„ festen đŸ•€Â 
 
Jamen det hĂ€r blev vĂ€l en bra dag, tycker jag ‌

Dagen gÄr mot natt 

I natten finner vi ro

Snart randas dagen 

(mitt första försök till haiku-diktning)


Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0