Dax att reflekteras

Jodå, jag tänker både på reflexer, att synas när man är ute i höstmörkret… men oxå hur viktigt det är att stanna upp och reflektera över det som händer i nutid.

Så smärtsamt det är

att stanna upp och

reflektera


(null)

Det förvånade mig igår under slutvinjetten på Bond att folk satt och snyftade. Det kanske var sorgligt, jag vet inte… det är ju film 🎥 Är jag okänslig eller vad?

Jag har däremot tagit illa vid mig på flera plan av Einárs våldsamma bortgång. Jag har under de senaste dagarna lyssnat på, och läst, flera gangstarap-texter och försökt förstå på djupet vad som händer. Texterna beskriver ett hårt klimat, en subkultur som vi inte vet om eller väljer att blunda för, den är för jobbig att ta in men samtidigt har vi svaren där. Minns boken "två soldater" av Hellström och Roslund som handlar om liknande så jag tänker att kunskapen finns. Fenomenet med stökiga ungdomar är i sig är inget nytt, men formerna ändras från generation till generation. Det känns oxå hårt att det blir ett sånt pådrag när en vit kille skjuts i en välbärgad stadsdel medan de färgade killarna i förorten inte fått samma uppmärksamhet, men jag hoppas att ringarna på vattnet kommer hjälpa situationen i hela Sverige. Jag försöker intala mig att uppmärksamheten hänger ihop med hans kändisskap, men hm… Jag tror på vettiga vuxna i skolorna som kan fånga upp dem som inte passar in i vårt fyrkantiga skolsystem, utökade befogenheter hos polis och myndigheter där det inte handlar om billigaste placeringen utan vård och framförallt kunskap och omsorg. Att göra några voltor på kåken är meriterande snarare än avskräckande så vi borde inte spela med i det spelet.

Jag la upp en plan på morgonen för arbetsdagen, men den sprack. Jag hade tänkt ägna en del av dagen till att läsa in mig lite på Södertäljes olika kyrkofamiljer, men två samtal fick hela planeringen på fall. Kom sent omsider iväg och åt lunch med en väninna vilket var väldigt skönt. Behövde prata av mig. Senare pratade jag även med min chef om telefonpolicy, förväntningar och ansvar vilket gjorde att jag kunde släppa de känslor och den förvirring förmiddagen bjudit på. 

Det blev Heta Räkor idag igen. "Kanaler, båtar och kärlek" har följts av "Rönnäsfallet" och "Insats Torsk"… jag tror jag behöver mer kärlek för att väga upp skiten, även om de två senare programmen gav hopp med alla människor som kämpar för rätt och rättvisa 💓 

Nu blir det sistanaden och sängen. Imorgon måste planeringen och navigeringen hålla 🧩






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0