Fix och trix-måndag

Imorse skrev jag en lista på allt jag måste göra, och det jag skulle behöva göra. Först och främst behövde jag skriva en predikan och göra gudstjänsten klar till på torsdag, så jag valde att jobba hemifrån. Jag fick hjälp av mamma som kunde läsa upp en av sina gamla predikningar för mig, det blev en predikan på den gammeltestamentliga texten om Rut. Sen kunde jag göra gudstjänstordning, välja psalmer och skriva förbön utefter den. Det tog i princip hela arbetsdagen eftersom jag inte har nån vana att göra sånt här, men inte desto mindre roligt att få fördjupa dig i en bibeltext. 

(null)

När gudstjänsten var klar fortsatte jag med ordförande-rutan till föreningstidningen, gick igenom tidningen och gav synpunkter.

(null)
Såklart fick grabbarna komma ut mellan varven 🐶🐶🦜

Sen satte jag fart i köket. Jag gjorde kantarellsalt och plockade av alla svarta tomater. De har inte velat mogna så jag tänkte göra krossade tomater och frysa in. Några la jag i fönstret i hopp om att de ska mogna 🍅 

(null)

Men det blev mycket jobb för ingenting. Jag skållade tomaterna och försökte dra skinnet av dem men det var nästan omöjligt. Då bet jag i en och den var inte god, det är ju fortfarande kart‼️ Visheten fick bedra snålheten så innan jag la ner mer tid på en besk variant av krossade tomatkart så hivade jag alltihopa…

För att roa mig skapade jag istället en jättedisk genom att steka köttfärs och blanda med ris och de få medgörliga tomaterna i skörden. Jag kokade potatis åt maken och ris till mig samt svampsås på svart trumpetsvamp åt oss båda. Köttfärsen tryckte jag ner i några vissnande paprikor och skickade in i ugnen 🫑 Detta toppades av några stekta shimeji som blivit kvar efter helgen. Det blev faktiskt en riktigt god middag 🍽 

(null)

Efter den maffiga disken satte jag mig i fåtöljen och skissade om fjällskivlingen samt började skissa på trumpetsvamp och kantareller. Det sista bokmärket tror jag inte blir bra, så vi får se om jag kasserar idén på att knyppla våra, i mitt tycke, godaste matsvampar eller om jag gör om alternativt chansar på att knypplingen blir bättre än skissen. 

… och nej, jag hann inte klart morgonens långa att-göra-lista 😅

(null)

💤 Säng, säng, säng 💤





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0