En för laget …

Idag har jag gått… och gått! Yngsta dottern utmanade mig mfl att gå 100.000 steg under veckan. Jag hängde på med viss tvekan. 70.000 på en vecka, javisst, 10.000 är mitt varjedags-mål, men 100.000 på en vecka blir drygt 14.000 och det är lite tuffare. 

Imorse följde jag med maken på morgonpromenaden. Oftast tar han den själv på helgerna medan jag diskar, bäddar, matar djur och fixar frukost i lugn och ro. Idag träffade vi grannen med Bamses pappa Hugo och vi gjorde sällskap ner till Oxtorp. Jag hade berättat för maken att jag hade 32.000 steg kvar… På vägen hem försvann Hugo och vi gick och letade. Hugo hittades och jag fick 7000 steg bara på morgonpromenaden. Jag hade väl egentligen gett upp och tänkt att 90.000 är good enough, men där och då blev jag taggad 👣👣👣👣👣🐾👣

(null)
Pappa Hugo, mamma Chloe och vår lilla Bamse, våren 2010

När vi kom hem åt vi en välförtjänt frukost och gav oss sedan ut i svampskogen, utan hundar! Vi gick i de områden vi hittade 10 kg trattkantareller år 2014. Vi har varit runt i området varje år men har aldrig hittat kvantiteter i närheten av detta igen. Idag kändes det ändå rätt bra. Uppskattningsvis nåt kilo vilket är mer än vanligt (2014 undantaget) men mest, till vår förvåning, gula kantareller!! Och 3.700 steg 👣

(null)

Min eftermiddag gick åt till rensning av detta lite oväntade fantastiska vilket avbröts av en långpromenad med hundarna. Jag hade tänkt att gå till "grannens brevlåda" alt. "långa skogspromenaden" men hundarna och jag knatade på ända ner till 55:an vilket gav mig 8.700 steg till 👣

(null)

(null)

När jag kom hem vilade jag lite och rensade sen klart våra svampar.  De gula förvälldes i stekpannan där hälften stektes i smör och åts till  kvällens middag medan den andra hälften ligger i frysen och kommer att avnjutas senare i höst.

(null)

Trattisarna ligger sida vid sida med gårdagens trattis- och tisdagens trumpetsvampsskörd på myggnätet framför Tvn. Så här fint har vi inte haft det på flera år‼️

(null)

(null)
Nej, det ser inte mycket ut, men ögat bedrar. På tre dagar har plockat mer än på flera år, och vi är sååå glada!
 
Medan jag rensat och knallat har maken installerat dieselpannan till vår badtunna. Framöver kommer vårt badtunnebadande förenklas betydligt även om jag i viss mån kommer sakna veden med dess doft och ansträngning. Hur skönt det än kommer att bli med en enkel knapptryckning och max två timmars väntan kommer jag initialt sakna proceduren varje bad inneburit. Men… förmodligen inte så jättelänge. Människan är väl av naturen lat?

Nu… mot badtunnan 🤗💦




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0