Dymmelonsdag

Fick lära mig i morse att dymmelonsdag betyder att man dymlar kyrkklockorna, dvs dämpar dess klang med något så ljudet blir mer dovt. Tydligen kommer ordet från den träplugg man sammanfogade timmerstockar med förr. För att dymla en kyrkklocka lindade man in en avlång träbit i textil för att dämpa klockornas klang inför påskhelgen. Syftet var att dämpa klangen så det skulle bli mer dämpat och stilla i Stilla Veckan inför påsken… typ. Intressant! Det fornnordiska ordet dymbil betydde ungefär stum, så säkerligen kommer ordet dymmel därifrån. Jag har inte reflekterat så mycket över varför det heter blå måndag, vit tisdag, dymmelonsdag, skärtorsdag men jag ska ta reda på mer om det…

Min onsdag blev allt annat än stilla. Mottagning, möten, planering och spontana besök avlöste varandra, men det känns ändå som en riktigt bra dag. Har varit på gott humör och haft mycket att göra med flera kollegor. Riktigt riktigt roligt 🤩  Nästan 10.000 steg och 16 våningar blev stegräknar-resultatet. Tog mig dock en ordentlig lunchrast och gick i onsdagsmässan…

(null)
Nån gång ska jag fråga varför ikonen och altarblommorna står på golvet. Jag tycker det är vackert och tror att det handlar om att det blir för trångt på altaret när nattvarden dukas fram, men det kan ju ha nån symbolisk betydelse oxå. Frågar man kan man få svar 😃

(null)
Gick till indiern i gallerian och beställde räkor sambal. Starkt och gott 😋

… och efter en god lunch vad jag redo för eftermiddagen. Det enda inbokade var att jag skulle titta in till två personer och prata om 1. kartonger, 2. info om ikonmålarkursen, men det kom dessutom två spontanbesök och jag hann rensa ur en kartong twistpåsar som blivit kvar efter LT-klappen före jul. Nu är det mesta utdelat till olika verksamheter inför påsk 🐣 Så skönt att ha fått det gjort 🥰

Kom från jobbet halv fem 🕟 och åkte till makens jobb. Medan jag gick långis med hundarna bytte han till sommardäck på min bil och tvättade av den 🚙 

Lugn kväll hemma med stickorna. Verkställer en svampidé 🍄 

 🏃🏼‍♀️ Godnatt världen 🏃🏼‍♀️







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0