Fredagsäventyr

Kortversionen: Siskan, Rumpan och Trosa!

Den längre versionen:
När jag åt frukost imorse smällde det till i köksfönstret. Det är ett mjukt "thudd" när en liten fjäderboll flyger in i rutan. Jag sprang ut i strumplästen och plockade upp det lilla livet, jo, hen levde.

(null)

(null)

Jag satte mig på trappen med den lilla grönsiskan i handen. Den var medvetslös till att börja med, men kvicknade långsamt till. Efter 20 minuter var jag iskall men siskan hade då piggnat till så pass att den kunde sitta på sina ben. 
 
(null)

(null)

(null)

Då satte jag ner den på den isfria delen av trappen där jag suttit och gick in och värmde upp mig. När jag gick ut en kvart senare för att flytta på den, hundarna skulle ut på promenad, då flög den iväg själv. 

(null)

Efter morgonaden åkte hundarna och jag till mina föräldrar. På avfarten ner till E20 trodde jag först inte att jag såg rätt… men i fönstret på den lilla bilen framför mig uppenbarade sig en röv‼️ Jag skådade rätt in i en främmande karls håriga ändalykt 😳 Ett kort ögonblick tänkte jag ignorera synen, men sen for fan i mig och jag lutade mig fram och vinkade. De kom ut på E20 så fort att de höll på att smälla med en lastbil, så mannan med röven måste ha farit runt som en vante i den lilla bilens baklucka, hur i hela friden han nu fick plats där. I samma ögonblick som de tryckte på gasen ångrade jag mig så mycket att jag inte tagit fram mobilkameran!

(null)

Till sist kom vi fram till mina föräldrar i Trosa. Efter en liten brunch tog jag med hundarna ner till Trosa camping innan vi åkte på utflykt. 

(null)
Vid Trosa havsbad

Vi stannade till lite snabbt vid Trosa stads kyrka för att jag skulle få se den.

(null)

(null)
Kolla vilken fin grind! Grinden syns inte direkt i bilden, men kolla skuggan!

Vi körde vidare till Tureholms slott med anor från 1300-talet. Dess nuvarande utformning kom till på 1700-talet efter att ryssen bränt ner slottet. Bjelkes byggde upp det igen. Vi fascinerades av den långa backen som måste ha varit hästanpassad. Har aldrig sett en sån uppfart förr.

(null)

(null)

Sen fortsatte vi till Västerljungs kyrka.

(null)

(null)

Här hittade vi både en svastika på en gravsten…

(null)
Det har inget med nazismen att göra. Personen levde nästan ett halvt århundrade före Hitler.

… och ett gravmonument över makarna Hallwyl. Det som var roligt att hitta på Google var att det var frun Wilhelmina som gjort sig känd genom sitt konstsamlande och museet på Hamngatan i Stockholm, Hallwylska museet.

(null)

Efter ett kort stopp vid Vagnhärads kyrka åkte vi till Tullgarns slott.

(null)
Vagnhärads kyrka

(null)
Tullgarns slott

Sista anhalt blev Trosa landskyrka innan vi åkte och handlade och åkte hem.

(null)
På medeltiden låg Trosa strax söder om kyrkan längs Trosa å, men med landhöjningen flyttades staden närmre vattnet då Trosa-borna var beroende av fisket.

När vi kom hem hade det nästan blivit mörkt. Vi lagade blomkålsgratäng med räkor och sparris. Efter maten åkte jag hem.

Ikväll fryser jag som tokig. Förmodligen förkylde jag mig lite i mitt livräddningsförsök av grönsiskan men det var det värt. Nu ska jag krypa ner i sängvärmen med ett extra täcke över mig och drömma vackra drömmar om denna superhärliga dag 💝



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0