Fina fredag

När solen skiner

och hackspetten knackar på

anar jag våren


Idag har jag jobbat halvdag. Strax efter 12 var hundarna rastade för andra gången och jag satte mig i bilen. Klockan ett svängde jag in på Gustafsvik i Gnesta för en härlig lunch med en vän 🕐 Jag dieterar ju lite och när kockan hörde det kom hon och frågade vad jag kunde, och inte kunde äta, sen svängde hon ihop en räksallad med massa gott 😋

(null)
Brödet lät jag bli

(null)

Gustafsvik byggdes 1896 av Anders Gustaf Gerdtman. När huset byggdes, var det Gnestas största och mest exklusiva träbyggnad. Där samlades ofta societeten för middagar i stora Salongen, eller bridge-kvällar på någon av de vackra glasverandorna med utsikt över Frösjön. Det har också bedrivits olika verksamheter i fastigheten, t.ex en trikåfabrik, en flickskola, sjukgymnastik mm… Gustafsvik ägs sedan 1986 av Peter Svensson. Han är den person som ägt huset längst genom hela dess historia. Nu inrymmer huset café med  fantastisksa Jakriborg bullar samt enkla goda luncher, B&B och försäljning av ljus och presentartiklar. 


Efter två timmars mys åkte jag hemåt och kostade på mig några små avstickare på vägen.

(null)
Frustuna kyrka (Frustuna församling) strax utanför Gnesta med anor från 1100-tal. Frustuna by låg strax väster om kyrkan. Nu finns en scoutgård i anslutning till kyrkan.

(null)     
Även Kattnäs kyrka (Frustuna församling) har sitt ursprung i 1100-talet, men dess nuvarande form har bestått sen 1250-talet.

(null)
Dillnäs kyrka (Daga församling) har oxå sitt ursprung i 1100-talet men byggdes till under medeltiden.

(null)
Sista stoppet blev röset vid Laxne. Tidigare trodde man att det var en fornborg, men det är en 3000 år gammal grav.

Jag kom hem lagom till tredjenaden. När maken kom hem grillade vi baconlindad kyckling, men vi orkade inte dra igång tunnan, det kändes som det skulle bli så sent.

Lite tv har fått avrunda denna soliga fina fredag 😎

🌍 Godnatt världen 🌎





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0