Vissa straffas mesamma

Torsdagen var over all en bra dag på min front, även om tankarna i både stort och smått funnits i krigets Ukraina 🇺🇦 

(null)
Där nedanför i backen ligger hon, St Ragnhild, som fått sitt namn efter Ragnhild av Telge, Södertäljes skyddshelgon som var av kunglig ätt och som vördas bland annat av den romersk-katolska kyrkan.

Möte på relationsvåldcenter på morgonen, Hovsjö och vardagsgudstjänst på eftermiddagen. Jag blev oxå intervjuad av en praktikant om våld i nära relationer - vad det är (det finns ju olika typer av våld, tex fysiskt våld, materiellt våld, latent våld mm), hur samhällsapparaten agerar på kort och lång sikt, fördomar, kvinnojourer och mans-mottagningar, vad kyrkan kan göra… Det blev ett jättebra samtal.

Efter kyrkkaffet när folk börjat troppa av, kom en man tillbaka. Han hyssjade och vinkade ut oss, och vi gick ut. I grådiset och regnet hör vi koltrasten, och snart får vi syn på den. Där sitter den, lika svart som grenarna som sträcker sig mot den regntunga himlen och sjunger stillsamt för oss och för alla som passerar kyrkan mellan centrum och parkeringen. Det blev en magisk stund där vi stod på rad och njöt detta vårtecken i duggregnet.

"Kom ut", viskar han

I naken lönn i orten

sjunger koltrasten 

(null)

… och nu har jag kommit fram till min syndabekännelse. Jag tog med mig två påsar twist till Hovsjös kyrkkaffe och jag brukar vara duktig och stå emot allt som inte ingår i AIP,  men idag snodde jag med mig ett par godisar i fickan. Ville ha lite bilgodis eftersom jag var så trött efter tre nätters taskig sömn. Och vad händer? Jo, jag får spotta ut lakritskolan för där fastnade en tidigare lagning. Ska man skratta eller gråta? Vissa straffar Gud medesamma! Jag sa till maken när jag kom hem att det är lika bra att dricka soppa resten av livet 😫 Samtidigt tur att jag ska till tandläkaren och få kronan på den andra trasiga tanden 🦷 Lagade blomkålsgratäng till middag eftersom jag inte kunde tugga på någon av sidorna.

Nåväl, idag är det fredag och jag har tagit kompledigt på förmiddagen. Ska till tandläkaren och få en krona och till distriksläkarmottagningen och visa fingret. På riktigt 🖕 Jag har nämligen sen över ett halvår tillbaka en knöl på fingret som dessutom deformerar nageln. Mer om dessa rafflande äventyr i nästa inlägg 🔜 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0