Irritation 😒

Jag gillar att lyssna pĂ„ radion, bĂ„de i bilen och nĂ€r akvariepumpen och luftvĂ€rmepumpen surrar för intensivt hemma
 men nĂ€r grannar drar pĂ„ sin musik, och det Ă€r ofta samma som de spelar pĂ„ radion, blir jag jĂ€tteirriterad. Varför reagerar jag sĂ„? IgĂ„rkvĂ€ll nĂ€r jag gick ut med hundarna vid halv tio spelade nĂ„gra som hyr ett hus ett stycke hĂ€rifrĂ„n hög musik. Ena karln gapade om att han ville höra en annan lĂ„t medan han grillade korv, och nĂ„gon annan fick pĂ„ lĂ„ten. "Jag behöver inte dig idag"
 vrĂ„lade ut i mörkret och tystnaden samtidigt som tre personer mĂ„ste skrika Ă„t varandra för att de ska höra vad de sĂ€ger. Återigen: VARFÖR? Är det för att tala om för hela omrĂ„det att det Ă€r fredag och festdag? Eller tĂ€nker de att folk i husen runt omkring sitter och myser Ă„t att nĂ„gon har sĂ„ kul och Ă€r tacksamma över att de delar med sig? Eller Ă€r det kul att vara allmĂ€nt störig och göra sig obekvĂ€m? Eller tĂ€nker man helt enkelt inte pĂ„ att man hyr ett hus i ett omrĂ„de i skogen dĂ€r andra mĂ€nniskor bor? Är det ett sĂ€tt att skrĂ€mma bort vildsvin?  NĂ€r jag kom tillbaka frĂ„n morgonpromenaden vid halv tio i förmiddags var det fullt pĂ„drag igen. Jag tĂ€nkte sĂ€tta mig i solen vid boden en stund men jag blev sĂ„ frustrerad att det kröp i hĂ„rbotten, sĂ„ jag gick in. Lite skvalmusik kan jag klara av dagtid, men varför dessa höga volymer? Jag inser att jag nog Ă€r lite överkĂ€nslig pĂ„ detta omrĂ„de, men det skulle nog underlĂ€tta för mig att bearbeta detta om jag förstod denna lĂ€ngtan efter sĂ„ hög musik att man behöver skrika till varandra. Ska jag kanske gĂ„ dit och frĂ„ga?

Hursomhelst gick jag in och gjorde upp en plan för dagen. Med radion pĂ„ đŸ„Ž Disk, rygggympa (ska det vara tre g?), baconlindade dadlar, Ă€ppelpaj, hackade Ă€pplen till trastarna och packa.

(null)
Mormor lĂ€rde mig att om man kan skala hela Ă€pplet och skalet hĂ€nger ihop i en enda spiral sĂ„ ska man Ă€ta det under tystnad och tĂ€nka pĂ„ sin kĂ€reste đŸŒ€ Jag antar att det gĂ€llde för ogifta, men jag försöker fortfarande skala bort Ă€ppelskalet i ett stycke đŸ 

(null)
Inte till mig, till maken och hans helgarbetande kollegor 
🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏🍎🍏

I mitt köks-stök sĂ„g jag att nya grannen Ă„kte ivĂ€g uppklĂ€dd, men han var snart tillbaka med en kvinna och tvĂ„ barn, hans egna förmodade jag. Detta hade nog inte fastnat i minnet om inte grannen kört upp sin bil pĂ„ grĂ€smattan. Sen kom det fler bilar som parkerade i vĂ€ndplan vilket jag tyckte var konstigt för han hade ju gjort fri plats för 4-5 bilar pĂ„ sin uppfart, och pĂ„ det sĂ€tt folk parkerade började det bli trĂ„ngt för mig att komma ut med min bil pĂ„ motsatta sidan av vĂ€ndplan
 och precis nĂ€r jag skulle gĂ„ ut med hundarna ser jag hur en bil parkerar in mig. Jag hann inte tĂ€nka, jag bara sprang ut och skrek Ă„t dem att "ni kan inte stĂ„ dĂ€r, jag ska ut med min bil" och fick vĂ€rldens konstigaste svar
 "ja men dĂ„ fĂ„r vi stĂ€lla oss pĂ„ hans tomt dĂ„"
 Jag fattar ingenting! De ska ju besöka honom, inte mig! Han har gjort plats pĂ„ sin tomt och det finns plats i vĂ€ndplan, dĂ„ parkerar man in grannen mittemot pĂ„ hennes tomt??? Var finns logiken i det?
NĂ„vĂ€l, jag gick ut med hundarna, packade min bil och körde ivĂ€g. Nu kan de stĂ„ var fa-en de vill utan att jag behöver bry mig. Jag bara begriper mig inte pĂ„ folk!

PĂ„ vĂ€g till maken och husbilen ringde jag mamma och fick gnĂ€lla av mig vilket var skönt. Jag Ă€r nog lite överarbetad. PĂ„ makens jobb blev vi sittande i solen en stund. SĂ„ smĂ„ningom gick jag ut med hundarna och strax efter kom sonen för att hĂ€mta upp min bil till service. Vi gick upp till centrum och Ă„t middag pĂ„ det nyöppnade Libnani Bar&kök tillsammans. JÀÀÀÀttegott‌

(null)
Grillad lax med ris, persilja/rödlök, grillad citron och olika röror

(null)


 men Ă€ven Ă€nnu en studie i mĂ€nskligt beteende. Ett par satt och drack stora mĂ€ngder öl đŸ» De kysstes och smĂ„brĂ„kade, gick ut och rökte och gick in pĂ„ toan tillsammans. Skulle kunnat vara hur sött som helst om inte han varit sĂ„ högljudd. Han ringde polare pĂ„ högtalartelefonen och skulle visa ölen och han envisades med att spela sin egen musik pĂ„ tillrĂ€ckligt hög nivĂ„ för att det skulle krocka ordentligt med restaurangens musik. Personalen sa till honom men snart var han igĂ„ng igen. Sen gick kvinnan pĂ„ toa sjĂ€lv
 dĂ„ började han prata med kvinnan vid bordet bredvid. Han undrade om hon var singel och blev vĂ€ldigt ivrig nĂ€r hon sa att hon nyligen gjort slut (ja ja, jag erkĂ€nner att jag lyssnade, fast Ă„ andra sidan var det omöjligt att inte höra). NĂ€r kvinnan kom tillbaka frĂ„n toan gick hon direkt pĂ„ kvinnan vid bordet bredvid och började brĂ„ka. Varför limmade hon pĂ„ hennes man, varför hade hon satt sig bredvid dom, kunde hon inte skaffa en egen man, varför pratade hon med honom bla bla bla. Personalen ryckte in igen. Det blev flera turer med brĂ„k mellan kvinnorna, paret emellan och inryckning av personalen innan personalen slĂ€ngde ut paret. Vi gick strax efter och dĂ„ brĂ„kade paret högljutt utanför. Det sista jag hörde var att han ringde nĂ„gon och skrek hen mĂ„ste komma dit för en kvinna hade börjat brĂ„ka med dem pĂ„ restaurangen sĂ„ de blev utslĂ€ngda. Han verkade ha noll insikt i att om han bara haft tillstymmelse till respekt för sin flickvĂ€n och sin omgivning hade alla haft en trevlig kvĂ€ll. Det blev vĂ„rt lilla Lördagsnöje 😅

Maken fick utryckning till en extern panna sĂ„ jag passade pĂ„ att skriva blogg och filosofera över mina irritationer âœïž Nu har vi varit ute kvĂ€llspromenad tillsammans. Det var mysigt. Har lite ont i magen, men det var den fantastiska middagen vĂ€rd 😋

🌍 Godnatt vĂ€rlden đŸŒ









Kommentarer
Postat av: Jeanette

Hej!
HAr i flera repriser försökt skriva pÄ din sida var du har mönster pÄ pippi tröja :) men det har inte lyckats. Undrar om man kunde fÄ köpa mönstret? Skriv gÀrna till min mail. H.Jeanette frÄn Finland :)

Svar: Hej Jeanette!
Du har Mail.
VĂ€nligen, Gunilla
Guggelutt

2022-03-20 @ 20:06:18

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0