Svamplycklig

Betydligt bättre morgon. Hann gå en längre vovvenad på morgonen och åkte direkt på hembesök .

(null)
Min favoritkisse 🐈 

(null)
Fick en fantastisk blomma med ett litet tillbehör 🐑 Älskar orkidéer 🥰

Mailade lite från bilen, åt lunch samtidigt som jag hade ett fint samtal med en kollega.

(null)
Lilla Styrbjörns lasagne

Ledig eftermiddag med svampplockning.

(null)
Trattkantareller 

(null)
Flattoppad klubbsvamp

(null)
Svart trumpetsvamp 

(null)
Det här var inte svart trumpetsvamp utan den sällsynta grå kantarellen 😳

(null)
Gula kantareller 

(null)
Nån av fingersvamparna?

Efter att ha fått fulla korgar och ånyo stiftat bekantskap med de sällsynta svamplockarmusklerna man hittar på de mest konstiga ställen i kroppen åkte vi och hämtade hundarna från dagis, sen hem till kollegan och rensade svamp.

(null)

(null)

(null)

Hon förvällde de gula som vi delade på, men de svarta fick jag allihopa. Jag reagerade inte då, men när jag fortsatte rensa hemma tyckte jag det var nåt som inte stämde. Kantareller är liksom rynkiga undertill medan svart trumpetsvamp är slät. Rödgul trumpetsvamp har åsar. Men min svarta trumpetsvamp var inte slät!

(null)

Hann rensa klart innan jag fick svar av en kompis och på svamp-klapp (Facebook). Det är grå kantarell! Vanlig och omtyckt i södra Europa, men ovanlig här.

(null)

(null)

Jag lär inte göra om misstaget! Nu får de torka ihop med de mycket färre trumpetsvamparna, så hoppas jag att de är goda!

(null)

Pyttipanna till middag var planerat. Det blev mackor med stekta gula kantareller! Förstås.

Det blev endast två varv på temperaturfilten ikväll.

(null)

🍄 Godnatt världen 🍄



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0