Husbilslogg 7: Hornö brygga, Nyadal 🚎💹

IgĂ„r kvĂ€ll nĂ€r jag skulle gĂ„ och duscha sĂ„ blev maken och jag fast hos campingvĂ€rden. Han berĂ€ttade en vĂ€ldig massa roliga berĂ€ttelser. NĂ€r jag gick till museet imorse kunde jag inte lĂ„ta bli att frĂ„ga om campingvĂ€rdens berĂ€ttelse stĂ€mde, att hĂ€llristningarna var ifyllda med en blandning av urin, Ă€lghjĂ€rna och ockra. MusĂ©vĂ€rden sa att det definitivt inte stĂ€mde utan att den röda fĂ€rgen var en ganska vanlig fĂ€rgblandning.

(null)
HÀllristningsmuséet

(null)
Som en fiskebÄt skulle kunna se ut

(null)
SÄ hÀr tydligt syns nyknackade ristningar

(null)
En 25 kilo tung sten med fem ristningar runt om

(null)

NĂ€r jag kom tillbaka bad jag om att fĂ„ titta in i campingvĂ€rdens bastu. Han pratade om den igĂ„r och hur han frĂ€st in en del ristningar.

(null)

(null)

(null)

Han hade egna tolkningar av vissa figurer, de "grövre" vĂ„gade han inte fĂ€rglĂ€gga


(null)

(null)


 jag tÀnker att har mÀnniskor ristat i 4500Är kan nog ett och annat hamnat pÄ ett olÀmpligt stÀlle. Efter tusen Är Àr ju inte en ristning sÄ tydlig lÀngre. Vi kommer aldrig fÄ veta vem som har rÀtt.

Efter det spĂ€nnande bastubesöket körde vi ner för "mördarbacken" och den guidade turen. SĂ„Ă„Ă„ bra! Vi fick veta att bergarten kallades grĂ„vacka och att dessa nordskandinaviska ristningar troligen Ă€r Ă€ldre Ă€n de sydskandinaviska. Det finns inte jĂ€ttemycket tidig forskning om fornlĂ€mningar i norra Sverige, men det har blivit Ă€ndring pĂ„ det sen universitetet i UmeĂ„. Det Ă€r ett lite annorlunda forskningsklimat dĂ„ ben försvinner pĂ„ 20 Ă„r i den sura jorden. Jorden Ă€r sur pga alla barrtrĂ€d i norr, vilka inte alls finns i samma utstrĂ€ckning i tex SkĂ„ne dĂ€r flera hundra Ă„r gamla ben kan hittas.

(null)

Jag missade hur mĂ„nga tusen ristningar det var, men det fanns 461 Ă€lgar av bara 2 har horn. Ingen vet varför men en teori Ă€r att Ă€lgkon vördades dĂ„ hon fick kalvar och bestĂ„ndet ökade, en annan att dĂ„liga Ă€lg-Ă„r ristades det Ă€lgar i en förhoppning om att de skulle föröka sig. Idag tror man sig inte veta, man lyssnar bara in olika tolkningar. Det fĂ„ngades mycket lax, men det fanns inte sĂ„ mĂ„nga fisk-ristningar
 det Ă€r en intressant jĂ€mförelse.

(null)

(null)
Ganska tydligt att olika personer ristat dessa. Kanske med flera hundra, eller mĂ„hĂ€nda tusen Ă„r emellan

(null)
Det kan vara hÄvar eller fisksnaror han/hon hÄller i

(null)
Detta tros vara en gravid kvinna, kanske till och med födande?

(null)
NĂ€r jag frĂ„gade om detta oxĂ„ kunde vara en födande kvinna tyckte han att det var en mycket intressant tolkning
 En del djurristningar Ă€r inte sĂ„ konstnĂ€rliga, sĂ„ vad vet man? âŹ‡ïž 

(null)

(null)Detta tros vara en björn ialla fall đŸ» 


Efter den guidade turen fortsatte guiden och jag att prata en god stund. Han var 27 Ă„r och utbildad vid UmeĂ„ universitet och han sa iallafall, att det var roligt med intresserade mĂ€nniskor nĂ€r vi skildes. Vi pratade bĂ„de klimat, vindkraftsparker, tolkningar av arkeologiska föremĂ„l och hĂ€llristningar samt det kvinnliga perspektivet inom arkeologi och historia. Uppfylld gick jag en svĂ€ng ner i omrĂ„det och tittade pĂ„ skvaltkvarnen frĂ„n 1700-talet.


(null)

(null)

(null)

(null)
Bostadshuset?

(null)
AnvĂ€nds tydligen fortfarande av förbipasserande 

(null)
Glada hundar vÀntade i bilen

Nu vĂ€nder vi och Ă„ker söderut. Vi hade tĂ€nkt Ă„ka till Skuleberget igen men campingen var fullbokad hela veckan. Vi stannade till vid en rastplats i Resele. Jag mĂ„ste givetvis prova att ta mig upp pĂ„ jĂ€ttebĂ€nken!

(null)
SÄ hÀr hög var den

Det gick inte pĂ„ annat sĂ€tt Ă€n att maken fick köra fram husbilen till högerhörnet sĂ„ jag fick klĂ€ttra frĂ„n passagerarsidan och sen dra mig pĂ„ magen upp. Jag skrattade galet hela tiden och Ă€lskar att maken stĂ€ller upp pĂ„ mina galna idĂ©er (Ă„tminstone vissa) 😂

(null)

(null)

Efter en fnittrig fotosejour var det dax att ta sig ner. Min graciösa kroppshydda fick glida ner lĂ€ngs makens kropp emedan han höll om mig. SĂ„ snyggt 😂 Sen fikade vi ☕

(null)
Rastplats PrÀstinget

Vi fick inte plats pĂ„ Snibbens campingplats som vi tĂ€nkt och det var vĂ€l tur pĂ„ sitt sĂ€tt. Jag hittade Hornö brygga pĂ„ andra sidan Höga Kusten-bron pĂ„ Google Maps, att dĂ€r skulle det finnas stĂ€llplatser. Vi knep den sista 🍀 

(null)

(null)

(null)

(null)
Vi har utsikt mot bron frĂ„n husbilen 🚎💹

Kvart i nio gav vi oss ut pĂ„ kvĂ€llspromenad. Maken hade pratat med hamnfogden som berĂ€ttat att man kunde gĂ„ runt udden, ca 4 km. Det lĂ€t spĂ€nnande. Det skulle finnas rester av ett sĂ„gverk som exploderat och en gammal skola lĂ€ngs vĂ€gen. Promenaden var drygt 5 km lĂ„ng varav nĂ€stan hĂ€lften gick lĂ€ngs landsvĂ€gen. Vi hade tur som bara mötte en bil och blev omkörda av en, vi hade otur att regnet kom en halvtimme före utlovad tid
 men det gjorde det bara mer 
 öööh
 levande? 

(null)
Hornö brygga

(null)

(null)
Höga Kusten-bron

(null)

(null)
Tygblommor i ett trĂ€d đŸ€”

(null)

(null)
Rester av sÄgverket som exploderade 1931. Ingen dog, men eldaren som var i pannhuset fick mindre skador.

(null)

(null)
BĂ€ver 


(null)
Det gamla skolhuset stod klart 1914 och lades ner 1965. SĂ„ spöklikt đŸ‘» 

(null)
Drygt halvvÀgs

Maken hade den goda smaken att berĂ€tta att hamnfogden sett brunbjörn simma över frĂ„n ungefĂ€r dĂ€r vi tog fotona pĂ„ bron i början av promenaden till strax ovanför vi stĂ„r med husbilen. Detta berĂ€ttar han nĂ€r mörkret faller och vi stĂ„r och tittar pĂ„ bĂ€vrarna đŸŠ« För tvĂ„ Ă„r sen sĂ„g vi en björn springa över E4:an strax norr om Sundsvall. Jag kĂ€nde mig inte jĂ€ttebekvĂ€m resten av promenaden. Eller ska vi sĂ€ga att det blev lite onödigt spĂ€nnande?

Nu hÀnger iallafall klÀderna pÄ tork i duschen och vi tÀnker krypa i koj.

đŸ» Godnatt vĂ€rlden đŸŠ«

(null)




Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0