Nyårskrönika 2023

Här kommer min 15:e nyårskrönika. Otroligt hur länge jag skrivit blogg!

Kungstornet, Strängnäs

Januari börjar året och varje år känns årets första dagar fräscha och spännande. På nyårsdagen åkte vi iväg till Kjulamon och letade reda på varggroparna. De närmsta dagarna efter träffade jag både föräldrarna, barn, barnbarn och vänner. Vi åkte oxå ner till Skövde och köpte en ny bil 🚙💨

Den tredje helgen var speciell, då fick jag hedersuppdraget att vara assistent på diakonvigning i Strängnäs domkyrka där även middag hos biskopen ingick. En festlig och minnesvärd helg ❤️

(null)

Jag avslutade månaden som jag började den, med fornlämningar, nu Gislestenen.

Februari var en förhållandevis "lugn" månad. Jobbade mycket och hann inte så mycket mer. Blev utbjuden av maken på födelsedagen på en ny restaurang och såg norrskenet för första gången i mitt liv.

Norrskenet fick jag uppleva i all sin prakt igen i mars. Då hade jag köpt en ny mobil så jag kunde ta fantastiska bilder på det. I mars började jag en fjärilskurs på Vuxenskolan och antog haiku-utmaningen för sjätte gången. Jag låg oxå ordentligt sjuk i influensan ett par veckor och blev sjukskriven månaden ut.

(null)

Jag blev fortsatt sjukskriven i april ända fram till jag tagit semester - 10 fantastiska dagar i Virginia hos min kusin och hennes man. Dessförinnan tog jag det väldigt lugnt och umgicks så mycket jag kunde med barn och barnbarn.

Washingtonmonumentet, Lincolnmonumentet, Hope - världens största blå diamant och  Discovery

Potomacfloden, Smithsonian och winery 🍷

Tyvärr bjöd maj på ny sjukskrivning, ända fram till i juli. Men livet fortgår ändå. Vårens sista möte med föreningen Knyppelpinnarna bjöd på workshop i idrija, under de få dagar jag jobbade höll jag i en intensivhelg i ikonmålning i Hovsjö, vi besökte den enda kända platsen för hybrid mellan mo- och backsippa och jag var en hel del hos min sjuka dotter och hjälpte henne med barnen.

(null)

Sista helgen tog sonen och hans familj med mig till Parken zoo.

Juni präglades av familj. Min yngsta dotter fyllde 30 år, min nästa äldsta dotter skilde sig och flyttade plus att jag tillbringade mycket tid hos min äldsta dotter och hennes barn.

Vi tillbringade en helg med husbilen i Hjälmare docka och tog första doppet i hela 20 grader eftersom juni bjöd på en rejäl värmebölja. Pappa blev sjuk och tillbringade en del tid på sjukhus. Det kom att prägla en del av sommaren, ja resten av året.

Midsommar firades på båten i Herrestaviken med våra yngsta barn och barnbarn. Månaden avslutades med ett besök i Vadstena under Stora Knyppeldagen tillsammans med föreningen Knyppelpinnarna.

Glass i håret

Bearnaisesås på klänningen

Glad som en lärka

(Månadens sista haiku i junis haikuutmaning)

I juli började jag övningsköra med yngsta dottern, jag fortsatte vara en hel del hos min äldsta dotter och hennes barn samt mina föräldrar, men jag besökte även tre medeltida kyrkor med målningar av Albertus Pictor.

Härkeberga och Kumla kyrkor

(null)
Härnevi kyrka hade dessutom en dopfunt i luffarslöjd

Inspirerad av vårens fjärilskurs fotade jag mängder av fjärilar och lärde mig nya arter …

… och vi var iväg till Dalhalla och såg Jesus Christ, superstar ⭐️

(null)

Mot slutet av månaden tog semestern vid. Vi började med drygt två veckor på sjön. Åland och Kökar var målet. Första dygnen spenderade maken och jag på Kobba Klintar och Rödhamn, sen väntade vi in yngsta dottern och hennes kille i Mariehamn.

Att tillbringa ett dygn med sillgrisslorna på Kobba Klintar var magiskt

Mariehamn

Kökar

Källskär

Semestern övergick till augusti och vi for över havet igen. Oväder gjorde att vi fick bryta upp lite tidigare än vi tänkt, men vi fick trevliga dagar ändå på svenska sidan.

Säl vid inloppet till Gräddö 🦭

Lite pyssel ombord

När vi lämnat av ungdomarna tog vi en sista natt i Herrestaviken, vi badade och hittade svamp.

(null)

Sen tog husbilssemestern vid. Nästan två veckor tillbringade vi norröver. Målet var hällristningarna i Nämforsen.

Axmar, Enånger och Allstaforsen

Västanåfallet

Nämforsen

Ol-Anders hälsingegård med Hälge samt en muralmålning i Ljusdal

Y:et i Sundsvall, Höga Kusten-bron och långbryggan i Rättvik

(null)
Styggforsen. Här syns meteoritnedslaget som skapade Siljansringen tydligt. I folktron finns nedgången till helvetet i grottan invid forsen.

Så kom vi hem till vardagen och jag avslutade min tjänst i Södertälje och Hovsjö.

(null) (null)

September blev en stillsam månad. Jag var mellan två jobb och passade på att röja lite hemma, träffa barnbarn och övningsköra med yngsta så mycket som möjligt.

(null)

Vi bytte båtklubb från Gripen i Strängnäs till Järna båtklubb. Nu ligger den i saltsjön och närmre kusten. Upptäckte i samband med båtflytten att Södertälje har både de gamla slussportarna kvar plus ett vattenfall!

Silverfallet och Carl XIV Johans sluss

En helg åkte vi ut med båten och fick uppleva både svamplycka, jättestora öronmaneter, bad och dimma.

(null)

Oktober började med ett stort kalas. Mitt äldsta barnbarn fyllde 16 år. Den tredje började jag nytt jobb i Turinge-Taxinge församling och två dar senare åkte vi på personalresa till Rom.

Resten av hösten har att lära sig nya jobbet varit i fokus, men under oktober hanns även Knyppelpinnarnas 30-årsjubileum med att firas, liksom deltagande i Syfestivalen och inte minst svampplockning!

Svampen fortsatte att växa och frodas i november. Yngsta dottern övningskörde för sista gången. Nu blir det paus till i vår🤰 Fortsatte lära mig jobbet och det som stack ut var en fin allhelgonahelg i två av våra kyrkor samt födelsedagsfesten för våra äldre som fyllde jämt under hösten.

… och så cashade yngsta dottern in sin 30-årspresent samtidigt som maken och jag åkte på bröllopsresa, den 31 i ordningen. Vi åkte till spahotellet i Nådendal ❤️💦

(null)

I december sydde jag klart ett babynest och stickade klart ett babyset till det kommande barnbarnet, och så ordnade hela familjen en babyshower för the mother to be🤰

Lite avslutningar hände, i knyppelkursen, i fjärilskursen och julbordsavslutning med Lucia på jobbet.

Mina föräldrar firade 63-årig bröllopsdag…

(null)

… och jag gjorde klart lite handarbeten jag utlovat, tex ett knypplat bokmärke, fålla gardiner, skedfodral mm och så hamnade jag i en tavla 😄

Julafton firade vi hos yngsta dottern och vi var lediga i mellandagarna. Jag passade på att umgås med yngsta och äldsta, gå till frissan och få zonterapi hos bästisen.

Nyårsafton blir en lugn hemmakväll med tacos 🌮