Visit Kumla ⛪️

Nej, inte sov jag mår nämnvärt inatt. Gick upp halv två och försökte äta ostbollar ljudlöst 🕜 Sen äntligen somnade jag och drömde att jag var med i Jesus Christ Crew, kören. Det var fantastiskt. Vaknade av att maken stängde dörren och gick ut med hundarna. Maken har faktiskt frågat på olika sätt varför jag inte odlat musikintresset. Det har väl med jag- och självkänsla att göra… och tid 🕰️ 

(null)
Frukost utomhus

Innan vi körde hemåt ville maken visa mig var han gått med hundarna igårkväll och imorse. Det fanns massor av fjärilar där. När vi kom framåt förmiddagen var det inga mängder men de som fanns räckte för mig! Den svavelgula höfjärilen har jag bara sett på bild… den var minst lika vacker på riktigt 🦋 Jag blev helt hänförd och när jag såg att jag fått några bra bilder på den bara njöt jag av upplevelsen att få vara så nära!

(null)

(null)
Kolla den röda kantningen kring den gula och vita vingen, ben och antenner!  

(null)

(null)
Nässeln och humlan 🐝 🦋

(null)
En trasig pärlemor, ängspärlemor möjligen

(null)
En hel?

(null)
Ängsmygare 

(null)
Luktgräsfjäril 

Vi åkte vidare, in till Rättvik och upp på berget. Vi tog en glass vid rodelbanan. Mina höfter och knän är så mycket bättre efter ett par veckor med JointAcademys artrosträning. Vore jag lite bättre hade jag garanterat betalat 60kr för ett åk! Hur skulle man kunna låta bli, liksom? Drömmen vore att åka dit med barnbarn i lämplig och intresserad ålder. Så kul!

(null)

(null)

Och vilken utsikt över Siljan! Betänk att detta skulle vara ett meteoritnedslag för väldigt mycket länge sen 💫 

(null)

(null)

(null)

Nästa stopp blev lite halvspontant Kumla kyrkby och Kumla kyrka ⛪️ Det var en önskan från min sida, men vem vet vad som händer under en roadtrip? Hursomhelst så berättade min väninna från Västerås efter mitt inlägg om Härkeberga förra söndan att hennes mormor tagit med henne i hennes barndom till Kumla kyrka. Blev så vänligt mottagen innan jag ens satt foten över tröskeln blev jag bjuden på kaffe. Två män och en kvinna fick mig förstå att det fanns berättelser!

(null)
Kumla kyrka 

(null)
Jagar du på en söndag…

(null)
kommer hararna och tar dig….

(null)
… och lämnar dig till satan i underjorden. Läs tredje budordet! sa kyrkvärden när jag nyfiket frågade 😄

(null)
Albertus pictors livshjul

(null)
Kain

(null)
Abel 

(null)
Kristihimmelsfärd och pingst 

(null)St Göran och draken

Som bonus fick jag se kyrkotextilierna!

(null)

(null)

(null)

(null)
Broderat i silvertråd 

(null)
Knypplat i metall

(null)

(null)
Knypplat

Det går inte att återge 💯. Efter kyrkotextilierna blev jag skickad upp upp i tornet!

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Så fantastiskt!

(null)
Rambo väntade i slutet av "tunneln". Han såg ju vart jag försvann och ville göra high-five som brukligt när jag "kommer hem" 🙌 

Vi tog en tur på kyrkogården oxå.

(null)

(null)

(null)

Så åkte vi hem, denna fantastiska söndag. Gårdagens tilltänkta middag på potatissallad och vinmarinerad rostbiff blev dagens muddag. Vi har pysslat med ditt och datt, jag har sovit i fåtöljen en god stund och tänker krypa ner nu 💤 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0