27 juni

Fascineras av

barnens uppfinningsrikedom 

Livets efterrätt 


Vaknade före väckarklockan och gjorde en lugn morgon.
 
(null)
Ängsmygare 

(null)
En rumphuggen svingelgräsfjäril 
 
(null)
En naggad vitgräsfjäril
 
(null)
Rutig buskmätare
 
(null)
Vi träffade Bamses pappa Hugo på morgonaden
 
Strax efter 11 åkte jag iväg med hundarna till veterinären för rabiesvaccin 💉 sen for vi vidare till äldsta dottern.
 
(null)
Rambo kliade sig och Bamse gnällde, inte när de blev stungna utan nån minut efter. Det kunde svida lite, sa veterinären 💉
 
Gick ut med hundarna och pratade lite med dottern innan hon fick åka iväg för att vila och jag åkte och hämtade barnen. Aldrig utan äventyr, vill jag säga. Storasyster går på sommarfritids och jag knappade in adressen på GPSen. Knallar in på en förskola där en personal inte känner igen hennes namn. Så kom hon på att "var hon ett fritidsbarn?" Ja, då skulle jag till huset bredvid. Där fann jag efter lite letande storasyster i ett kolmörkt rum för de tittade på film. Hon kilade kvickt ur rummet och plockade upp en telefon som hon började prata i. Vi hämtade lillasyster. Där utbrister en kvinna: "Men va! Är du här oxå och letar efter barn?" Det visade sig vara personalen på förskolan dit jag gick fel när jag skulle hämta storesyster. Hon trodde att jag fortfarande letade 😅 Hon hade sitt eget barn på samma förskola som lillesyster 😁 Hela tiden pratade storesyster i telefonen med stor inlevelse 📞 

(null)

(null)

När vi kom hem visade hon sina appar för lillesyster och förklarade att "du är alldeles för liten för tic-toc"…

(null)
Alltså! Vilken uppfinningsrikedom 📞 

När vi kom hem blev det "mormors pannkakor" på allmän begäran. Det saknades mjöl så vi gick till affären där vi nära blev tagna för snatteri. Det stod en lapp vid ingången att man skulle lämna eller visa upp sin väska i kassan. Jag hade tagit med mig en kasse så jag ställde den på bandet efter att jag plockat upp mjöl och mjölk på bandet. Då plockar kassören upp en kexchoklad ur påsen 🍫 Nej, säger jag, och tittar på barnen. Den ena såg skyldig ut. Kassören förklarade att om jag inte satt upp väskan på bandet hade han kanske behövt tillkalla polis medan han såg pedagogiskt sträng ut 👮‍♀️ Tack, sa jag, det här ska vi verkligen prata om, vilket jag gjorde direkt. Men jag såg på "den skyldige" att nåt snatteri var det inte tal om. Förmodligen hade hon tänkt att jag skulle se chokladen, plocka upp den på bandet och betala. Lilla gumman 💔 Men det var väl bra att prata om det ändå.

(null)

Efter pannkakor och önskad hårflätning gick vi ut med hundarna.

(null)

(null)

Sen var det läggdax. Babblarna går på repeat i huvet 🎶 

På kvällsnaden såg jag en överkörd måsunge på gatan. De förtvivlade föräldrarna gjorde utfall mot varenda bil som försökte väja för den, men den var likafullt stendöd. De är ju så otroligt hjälplösa, de små dunbollarna som ännu inte kan flyga 😢

Morgondagen får bära sitt… 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0