Torsdag

På vintern kommer ungefär samma gäng fåglar till fågelmataren varje dag och vid ungefär samma tid. Man kan nästan känna igen vissa individer. Att sitta och titta på fåglarna på våren är en helt annan grej. Man vet aldrig vilka som dyker upp. Imorse mumsade en domherre, två stenknäckar, en gulsparv och en riktigt röd bofink på frön som ramlat till marken medan steglitsen och grönfinken satt på mataren och delade med sig. Så småningom joinade sädesärlan och koltrasten men när ormvråken (tror jag) gled över ängen försvann allihop. Den går väl inte på småfåglar i första hand (?) men det är bäst att passa sig. Ibland hittar vi kluster av fjädrar på tomten men då är det sannolikt sparvhöken som fått sig ett skrovmål. Nu är det de sista fröna som går och snart blir det tomt. Blåmesen boar utanför vårt sovrum och talgoxen ser jag inte lika mycket av som under vintern. Den fågel jag inte sett alls under denna vinter och vår är den söta stjärtmesen.

(null)
Grönfink, domherre och stenknäck

Tog en lite längre promenad eftersom grabbarna skulle få vara ensamma en stund.

(null)
Kurre hade hittat en god kotte

(null)
Gojan é mé

(null)

(null)
Jonte Myra stretar bland konvaljerna 🐜 

Efter promenaden åkte jag till Södertälje och Luna-huset. Blev galen 🤬 På alla plan i P-huset fick man bara stå en timme enligt skyltarna men jag fick tag i en P-Lisa som sa att det inte stämde, jag fick stå så länge jag ville bara jag betalade i Aimo-appen. Den gick givetvis inte att ladda ner. Betalmojängen vägrade ta mitt kort och tillslut var jag både urförbannad och superstressad. Tillslut tog den kortet iallafall och jag sprang med min biljett upp till bilen. P-Lisa satt och bevakade min bil, hon måste ha hört hur jag svor i p-hus-ekot och inte vågat lappa mig trots att jag inte haft nån biljett på mer än 10 minuter. Sprang så fort jag kunde upp på Nygatan.

När jag stod i hissen ringde Hjärt/kärlcentrum och frågade om jag var vilse. Hon kom och hämtade mig vid dörren och var så rar så. Stack mig för en infart där kontrast och medicin skulle pumpas in under undersökningen samt försåg mig med en blodtrycksmanchett. Undersökningen tog en timme ungefär, de tog bilder och stressade hjärtat med en medicin. Kontrasten kändes inte men medicinen gjorde en andfådd och hjärtat bultade hårt. Sen fick jag en boll i vardera handen och skulle pumpa på dessa så fort och hårt jag kunde. DET var jobbigt!

(null)

(null)
När vi väntade på läkaren bad jag att få se skärmen med mitt hjärta som slog. Det var otroligt avkopplande. Tänkte att det är ju det första ljud vi hör i moderlivet och signalerar trygghet, värme och skydd 🤰 

Vädret var ljuvligt. Jag ville inte åka hem riktigt än så jag åkte till Mångfalden i Nykvarn och åt lunch i solen 🥪 

(null)

(null)

(null)
Levain med rostbiff och senapscréme 😋

Körde gamla riksettan till Strängnäs, köpte hundfoder hos veterinären och ägg på Linas. Sen ny promenad med hundarna 👣🐾🐾🦜

(null)
Påfågelöga 

(null)
Citronhona

(null)
Vinbärsfuks 

Tillbringade resten av eftermiddagen i solen. Lindade bacon runt kycklingen jag tog fram imorse och packade ihop ikonmålargrejer 🎨🖌️  När maken kom hem gick vi på promenad 👣👣🐾🐾🦜 Vi hämtade grenar från elgatan där de röjde sly tidigare i våras. 

(null)

(null)

Sen inredde maken Ragnars voljär medan jag började med middagstillbehören, den baconlindade kycklingen fick maken grilla 🔥 

(null)
Färgglatt 🎨 Tomat, gurka, ärtor, sötpotatismos, baconlindad kyckling och tzatziki 😃

(null)
Nu blommar det i magnolians topp 🌸

(null)

Tv har fått avrunda 📺 

🐾 🐿️🫀 🌸 🦜 🍞 🦋  🐜 🥓  🍠 👣






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0