Annandag påsk

Vaknade vid halv tio och bestämde mig för att även idag fira påsk. Jag åkte till Vansö kyrka och firade mässa 🏆 

(null)

(null)

Efter mässan fastnade jag i bygdens historia med en kyrkvärd. I förbifarten nämnde han att han var född -63, vilket i sig är ointressant, men jag snappade upp det eftersom han var så nära mig i ålder. Vi pratade målningar och altartavla, Vårfruberga kloster och historisk återanvändning av tex sten från fornborgar.

(null)
(null)
Kom i samspråk med kyrkoherden på kyrkbacken. Vi pratade om målningarna. De är ganska klumpigt återgivna av någon som antagligen inte kunde sin historia. Här ser vi Jakob och Esaus brännoffer, där elden är mer återgiven som blomstergirlanger. En del av målningarna putsades förmodligen bort i renoveringen 1901-1903 och återskapades av någon som inte hade rätt kunskap. Detta blir ju oxå en del av historien.

(null)

(null)
(null)
Ännu en misshandlad altarduk. Virkad 🧶 

(null)
Intressant detalj i altartavlan. Undrar vem hon kan vara…

(null)
Triumfkorset var en gång i tiden färgglatt målat 🎨 

Kom hem strax före ett, fikade med maken och vi avslutade påsktårta. Sen knypplade jag klart armbandet to be.

(null)

Spolade på pinnar till ett nytt armband och lagade middag. Sen blev det 1,5 timme i tunnan, lite knyppling och tv på det.

(null)

Bed-tajm 💤



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0