Båtlogg 4: Maren, Torö

Imorse matade vi fiskar före efter frukost. Vi tog ett par kex som vi smulade sönder och kastade i. 

(null)Rambo var givetvis med 😄

(null)Maneterna och löjorna trivs bra ihop 🪼🐠 

De har lärt sig att hänga vid båtens vattenutlopp vilken i sin tur talar för Pavlovs experiment med hundarna som funkar även på kackerlackor mfl, uppenbarligen löjor oxå - betingade reflexer… men det pratade jag inte med barnen om. Wille (5 år) hade funderingar över maneterna: "Är maneterna fiskarnas bord?". "De simmar som fjärilar i vattnet". Underbara perspektiv för en farmor att ta in. Under tiden kom Ella (2år) på att "fiskmaten" smakade gott 😅

(null)

När jag diskat kollade maken och sonen motorn medan jag tog barn och hundar med mig i ruffen en stund.

(null)

Sen gav vi oss av. Vi körde runt udden och in i Rassa Vikar för att visa sonen, sen körde vi genom Dragets kanal. 

(null)

(null)

Sen blev det full fart till Nynäshamn. En bit av vägen hade Ella och jag ruff-mys. Hon somnade in och sonen bar ner henne i ruffen, då vaknade hon till men jag skickade upp sonen på däck igen så jag kunde ligga och killa henne på ryggen. Man får ta tillvara tillfällena till farmorsmys, strax skulle de ju av båten.

(null)

(null)
Nynäs havsbad, där var jag med församlingen för två månader sen 💝

(null)
(null)
Där oxå 💝

(null)

När vi kom till Nynäshamn tömde vi toan, tankade diesel och färskvatten, sen bytte vi besättning. Sonen kompis (eller… vi känner honom alla rätt väl) hade hämtat yngsta dottern med familj och kört ner, nu hämtade han upp sonen och hans barn.

(null)
Det blev varmkorv, vattenmelon och kaffe vid besättningsbytet 🌭🍉☕️ 

(null)
Greta Gris åker egen båt 🚤 

(null)

(null)
Kusinkram

(null) 
(null)
(null)
Malcolm fick majskrokar 


(null)Mammas glass var väldigt god

Det blev tyst i båten när alla gav sig av. Den gamla besättningen åkte hem och den nya gick och handlade. Jag diskade och la mig att vila 🥱 När de kom tillbaka fixade dottern lite mat till Malcolm, sen åkte vi.

(null)

(null)

(null)
Dragets kanal

Vi åkte faktiskt tillbaka till Maren. Vi trivs så himla bra här och "vår" klippa var ledig så vi ligger på samma plats. Malcolm fick gröt, sen åt vi rökt fisk och räkor 🦐

(null)

(null)

(null)

(null)

Efter maten badade ungdomarna och åkte lite sup, det tyckte Malcolm var roligt.

(null)
Mamma badar 

(null)
Rambo måste givetvis med på supen

(null)

Nu sover Malcolm och antagligen hans mormor oxå snart.
🥱




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0