Församlingsresa: Nynäshamn 🚎💨

Hade jag mardrömmar igårnatt så var jag typ medvetslös inatt. Vaknade lite före klockan och gick upp 5.15 ⏰ Värken efter gårdagen släppte lite efter sjukgymnastiken. Försökte meditera och gå in i dagen med lugn 🧘‍♀️ 

(null)
St. Paulan från avslutningen i Hovsjö blommar för fullt

(null)
Pelargonernerna från Granerfelts blommar för fullt…

(null)
liksom den fina ampeln vi fått av arbetskamrater till maken 
 
Klockan åtta var jag på jobbet och la sista handen vid resan, tjugo i nio satt jag på sandlådan utanför Herrgården och prickade av folk. Alla kom plus en till som trodde att hen var anmäld, men hen fick plats. Ringde restaurangen och plussade på en till. 

Tre minuter över nio lämnade vi Herrgården och ganska prick klockan 10 kom vi till Moas torp. 

(null)
(null)

Vi fick dela upp oss i två grupper eftersom vi var 39 stycken och så många ryms inte i torpet. Första gruppen minglade i trädgården medan andra gruppen fick visning. Lagom till det började regna gick andra gruppen till bussen och den första gruppen fick visning. Vi fick veta att köket låg i Ösmo och resten av huset i Sorunda, att två av hennes fem söner drunknade efter att de gått till sin pappa med lunch, på hemvägen gick de genom isen. Många var de som besökte henne och satt och skrev under äppelträden och många celebriteter gästade hennes torp.
       (null)   (null) 
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
Moa flyttade till stugan som 19-åring och skrev alla sina böcker här. Kanske vid detta skrivbord? 

(null)
(null)
(null)
(null)
Harriet Thungren, Moas barnbarn och guide i torpet

(null)
Sorundatårta

Vi fortsatte till Nynäs havsbad och åt lunch, boeuf bourguignon, samt promenerade i omgivningarna…

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Klockan två anlände vi Chokladhuset. Louise kom in i bussen och berättade om sin verksamhet, bland annat om pralinerna hon levererat till Nobelfesten. 2200 praliner varje år den 10 december och att hon oxå är bjuden varje år. Efteråt klev vi av bussen, fikade och njöt den fina chokladen i olika former - glass, praliner, dryck…

(null)
(null)
Provsmak i bussen

(null)
(null)
(null)Varm choklad med grädde 

Till sist gick vi över gatan till Nynäshamns kyrka. Där fick vi en andakt och en sittande guidning av kyrkan som tronar över staden. Vartefter Nynäshamn växte ville de ha en egen kyrka istället för att ta sig till Ösmo. Kvinnorna gick ihop till en syförening, sydde och sålde. När de fått ihop bra med pengar la nån rabarber på dem och de fick börja om. Ungdomarna gick runt och tiggde koppar och fick ihop tillräckligt för att kunna gjuta en kyrkklocka 🔔 Tillslut byggdes kyrkan på fyr-berget. Häftig historia!

(null) 
(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
Vepan är fin. Den visar folket som arbetat upp staden till den det är i dag. Televerket och oljan.

Jag träffade även en kollega jag arbetat med i Huddinge-Botkyrka kontrakt. Sååå kul 💚

Klockan fem släppte vi av deltagarna i Herrgården. Alla verkade glada och nöjda och jag fick många kramar 🥰 

Först klockan sex kom jag till båtklubben. Vi hade tänkt åka ut en sväng, men det tvinnade på rätt bra runt bryggorna så vi lät bli. Det var mysigt att äta middag i båten vid bryggan och låta badkläderna ligga kvar i bilen. Benen värkte så förbajat och jag la mig i sittbrunnen och lyssnade till svalor och vågskvalp istället.

(null)
(null)Tänker du äta upp hela, mamma? 🍩 

Maken tog kvällsnaden och jag disken plus en dusch på balkongen 🚿 Hoppas Alvedonen kickar in snart 💊 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0