Livet lite off


Imorse slog det mig igen, vilken otrolig lyx det är att få bo lite off. Nu när sommargästerna flyttat hem infinner sig dessutom ett lugn som brukar hålla minst nio månader, med avbräck för nyårsraketerna. 

Trots att jag såg klart på Wallander igårkväll och gick ut med hundarna efter 23.00 var jag förvånansvärt pigg när jag vaknade vid sjutiden. Jag börjar känna hopp inför framtiden för även om jag fortfarande har ont och inte kan gå utan krycka, och då bara kortare sträckor, så känns det som att jag kommer att komma igenom detta.

(null)
Som ett vykort 🥰 Här bor jag 🥰 Observera Karlavagnen‼️

Gick morgonaden strax efter åtta, träffade en trevlig granne som är sjuksköterska och pratade bort en stund, hängandes på kryckan. Hon tyckte jag gör rätt med gabapentinet och sa att Alvedon är väl det bästa mot artrosvärk. Så står det på nätet och tolkar jag det kortfattade brevet jag fick av vikarierande läkare så har man nu uteslutit artrit och caputnekros (tackochlov), jag har lätt artros i båda höfterna, ländryggen och inflammation i vänster höft. Sen väljer jag att inte störa mig på kommentaren att hon "starkt rekommenderar att uppsöka fysioterapeut" och att jag ska ta Alvedon forte och Naproxen, för hon har inte läst min journal, bara remissvaret. Naproxen får inte tas med Etoricoxib och fysioterapeut har jag kontakt med sen över ett halvår. Grannen sa oxå att jag ser dimmig ut på ögonen vilket vi båda kopplar ihop med gabapentinet. Hon sa oxå att Etoricoxib brukar användas inför operation, och det har jag ingen planerad 🔪 Jag berättade att igår, i byggkaoset, lyckades jag repa ena fälgen på en lastbils nedfällda flak. Det hade sannolikt inte hänt om jag inte haft gabapentin i kroppen. Eller Etoricoxib. Jag är inte 💯, jag är lite off. Men jag älskar att bo härborta, att få duscha utomhus och tvätta i paviljongen… en liten tid till, sen hoppas jag att badrummet är klart 😄

(null)
Vi gick morgonad lite senare idag (ca 8.30) Inget gyllene skimmer men en symfoni i grönt

(null)
🐌 En av våra kompisar som jag brukar hjälpa över vägen innan de blir mos av någons fot eller hjul 🦶🛞 

Lyckades ändå pressa mig bort till elgatan och satte mig att vila när jag kom hem. Efter en stund drabbades jag av husligheten. Dels har vi köpt hem en ask vindruvor med så sega skal att de inte går att svälja utan man måste ha ett skalfat att spotta ut dem på, dels så är mååånga av de gula vildtomaterna mogna 🍇 🍅 Jag har funderat på vad jag ska göra med dem… och det fick bli tomatsoppa med aprikoser till maken (eftersom AIP har visat att jag inte tål tomat) och vindruvsjuice till mig (eftersom maken inte gillar vindruvor 🍇 

(null)
(null)  (null)Jag tog bara de gula den här gången 🍅

(null)
Hittar fortfarande hallon i våra buskar lite nu och då

(null)
Kanske 400gr?

(null)
Stavmixer

(null)
Sila… ser inte så aptitligt ut, men det fångade upp de tjocka sega skalen 🍇

(null)
Efter några timmar i kylen blev juicen gulbeige, men den var fortfarande god🍇

Ställde in druvjuicen i kylen, lät de sköljda tomaterna stå med lock på och åkte på behandling. Hon ligger lite off från mitt håll sett, men det är värt resan. Idag blev det lymfmassage. 1,5 timme, hela kroppen. Fantastiskt skönt, både massagen och att få fart på flödet! Ny tid om två veckor.

Stannade vid småbåtshamnen och badade. Vågorna var på gränsen till för höga, men jag simmade en "längd" iallafall.

(null)

Åkte hem och gick ut med hundarna 👣 🐾 🐾 Träffade en mindre guldvinge som gärna ställde upp på fotografering i alla möjliga vinklar. Annars börjar det bli ont om fjärilar nu 🦋

(null)
(null)
(null)

Vilade en stund och började både med middan, koka tomatsoppa och få undan jättedisken som kommit sig av all huslighet.

(null)
Orkade inte skala alla minitomater så även de åkte i silen tillsammans med några aprikoser som fått koka med

(null)

(null)Orange middag idag 🍣🍠🥕 

Maken har burit ut soffa och fåtöljer, dammsugit och skurat golven och piskat mattor. Jag har tittat på honom och på Tvn… Nu har han gått ut med hundarna oxå. Känner mig så oanvändbar 😭 Livet är lite off 😔





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0