Fasligt huslig

(null)Åtta domherrar vid matningen imorse

Innan jag klev ur sängen imorse gick jag igenom vad som behövde göras härhemma. Samtidigt försökte jag förklara för en knyppelkompis på sociala medier hur man knypplar och vänder ett hörn 😃 Så kul och bra pedagogisk träning för mig📍

(null)


Efter morgonsysslorna och förstanaden satte jag igång att jobba efter listan 🚽 🧺 🍽️

(null)
(null)
(null)
(null)

✅  Vilade en liten stund. Lyssnade på ett podd-avsnitt jag fått rekommenderat: https://sverigesradio.se/avsnitt/bli-mindre-deppig-nar-arstiderna-vaxlar. Jamen P R E C I S så! Exakt! Det finns en naturlig förklaring till min trötthet! Ibland tror jag att jag är obotligt sjuk på något sätt, men det handlar om ljuset!

Fortsatte jobba. Gick igenom kyl och frys, slängde lite och tog tillvara annat till köttgrytan.

(null)
(null)
(null)

✅  Tog ännu en paus medan grytan antog rätt temperatur för att kunna stå och puttra några timmar.

(null)
Sju domherrar och sju stenknäck på em

Sen fortsatte jag mina husliga föresatser 🌱 Jag plockade ur de fina blommorna ur de vissnande födelsedagsbuketterna, plockade fram jorden och krukorna jag köpte i torsdags och planterade om det som behövdes och vattnade alla krukväxter 🪴 

(null)

(null)
Två födelsedagsbuketter slogs ihop till en 💐

(null)
När jag sett det gro undrar jag vad det här miniväxthuset är bra för? Eller har jag köpt fel grejer? Ärtskotten har skjutit i höjden på en gång, hälften av majsen likaså medan den andra hälften möglat. Tomaterna, paprikan och basilikan verkar funka, men det gör de väl utan växthus oxå?

(null)
(null)Nej, nån "odlare" blir jag aldrig. Jag är och förblir en "samlare" som gillar att plocka bär och svamp.

(null)
Orkidéer och krukväxter 🪴 är roligare än tomater och paprika 🍅 🫑 

Höll på att glömma bort hundarna, men efter värktabletter och tinad ärtsoppa fick de komma ut igen. Sen blev det ännu en paus ✅

Gick igenom smyckes-knyppelmönster medan torktumlaren snurrade.

(null)
(null)

När klockan var sex gick jag ut en kortis med hundarna, packade medicin och tandborste och åkte till makens jobb 🕕 Vi åt smörgåstårta som blivit över efter dagens storjobb, sen satt jag och stickade lite. Gör provlappar för att veta vilken färg och storlek på stickor jag vill ha till tröj/koft-projektet. 

(null)

(null)
Hm, svårt 🤨 Men det lutar åt grönt och stickor 2,5… eller saffran 🤔 Stickor 2,5 blir det  säkerligen 🧶 

Tog en halvtimmes promenad när klockan blev nio 🕘 Riktigt skön luft och en klar måne. Maken blir sittande i kontrollrummet en stund till. Ska bli så mysigt att sova i husbilen inatt 🚎 

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0