Husbilslogg 9: Hornö brygga, Höga Kusten

Veterinären ringde imorse och ville ta bort antibiotikan på Bamse eftersom han uppenbarligen inte tål den. Rambo var orolig hela fm, ville äta gräs och magen knorrade. Han blev bättre under dagen och Bamses utslag bleknade. Själv har jag minskat mängden Paraflex med mer än hälften, från 8️⃣ tabletter till 3️⃣ om dagen, Alvedon från 4️⃣ till 3️⃣ Det gör skillnad i vakenhet och humör medan smärtan inte blir värre. Gabapentinet ökade jag med en tablett i lördags. Så, då var den eländesanteckningen avklarad.

Dagen har varit en resedag. Vi tog oss från Vilhelmina till Härnösand (ca 30 mil) och vi har haft turen med oss… turen eller djuren 😜 Vi har fått se en hel liten hjord ren …

Mil efter mil

Kurvor och raksträckor

Plötsligt - En renhjord


(null)

(null)

… en älg som stod och betade på ett kalhygge samt en väldigt mörk räv som sprang över vägen. Jag försökte urskilja om det kunde vara en svart räv men så såg jag i ögonvrån att pickupen som låg en bra bit framför oss hade bromsat in rejält, så medan maken ropade "räv, räv, räv" skrek jag "akta, akta, akta". Han nästan tvärnitade och körde ut i mötande körfält som var bilfritt. Slutet gott allting gott, men vi satt tysta en god stund medan pickupen framför oss gasade på. De blev nog lite skrajsna de också, vem vill ha en husbil i hög fart upp i arslet … men jag funderade sen på varför de bromsat in så kraftigt för en räv? Det kanske var en svart räv ändå 🤔

Vi försökte handla i Junsele, men de hade inte det vi ville ha, så maken köpte fikabröd till lunch. Jag åt fruktsallad som vanligt. Sen stannade vi i Sollefteå och de hade det vi ville ha utom morötter 🥕 

(null)

Vi testade att få plats för husbilen på Snibbens camping men det var fullt, så vi körde över Höga Kusten-bron och chansade på Hornö brygga, en båtklubb med några gästhamns- och ställplatser. Vi hittade hit av en slump förra året och tyckte det var trevligt. Det tycker vi i år också. Fem husbilar och tillgång till badbrygga är lagom 😁 Fast till kvällen lyckades en tysk klämma in sin husbil mellan oss och husbilen till vänster om oss. O-okej ur brandsynpunkt men vad göra när det är fullt överallt? 

(null)

(null)

(null)

Maken och hundarna har badat, jag har legat och vilat, vi har alla suttit ute i solen och Ragnar har lekt med medicinburken både på gräsmattan och på buren. Han har jobbat med en hasselnöt oxå som ingen av oss lyckats knäcka och det har varit jätteroligt att titta på när han kastat ner för att sen själv gå ner på gräset och hämta sina grejer - burken och nöten 🌰 Såklart har det väckt uppmärksamhet bland de andra husbilsinvånarna som har varit över och pratat med oss. "Flyger han inte bort?" "Kan han prata?" 😅

(null)

Efter middag la jag mig på sängen och läste en bok man kunde hämta gratis i gästhamnens klubbhus. Det var intressant läsning. Hoppade över alla båthamnar, aktivitetscentrum mm men hade stor behållning av historierna om människor som bott här, landhöjningen och vraken man kan dyka på. Vad roligt det vore att lära sig dyka! 

(null)

🦌 Godnatt världen 🚎💨



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0