Fössta tossdan i mass 🫐

… begravdes blåbärs-Lasse 🫐 På morgonpromenaden plockade jag lite blåbärsris som handbukett 🫐 

(null)
Frostnupet

När jag lämnat hundarna på dagis åkte jag ut till Tveta kyrka och jobbade från bilen en stund✍️ Jag tog oxå en liten promenad och upplevde gamla minnen 👣 Jag arbetade ju här så sent som för ett år sen och det var i Hovsjö jag lärde känna blåbärs-Lasse 🫐

(null)
Stenkorset på Tveta kyrkogård med Hovsjö i bakgrunden 

(null)
Tveta kyrka

Begravningen var fin 🫐 Lasse tyckte inte om kylan och idag fick han en klarblå himmel och en värmande vårsol när vi följde honom ut till hans sista viloplats 🫐 Jag var inte ensam om att ha blåbärsris i handbuketten 🫐

(null)

Efteråt fortsatte jag längs Memory lane, jag åkte till Saltskog och köpte thai och vidare upp till Hovsjö kyrka där jag åt med vaktis 🍲 Kände mig så hemma när jag klev in genom den blå dörren 🔷

(null)

Åkte till jobbet, jobbade administrativt och hade samtal innan jag hämtade hundar, åkte hem, gick vovvenad, diskade och gjorde fläskfilé i sås.

Somnade i soffan till avslutet av Morden i Midsomer och blev skickad i säng 🕗 

För att återknyta till rubriken så firas fössta tossdan i mass (första torsdagen i mars) som inofficiell högtidsdag för de småländska dialekterna sen 2010. Dagen är givetvis vald pga av alla R 😇

🫐 Godnatt 🫐

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0