Mazarindagen 🐾

Imorse hittade jag Ă€ntligen mina progressiva glasögon igen đŸ€“ Jag la undan dem i lördags nĂ€r barnbarnen kom pĂ„ besök och jag la bĂ„da paren i samma etui đŸ‘“đŸ•¶ïž Och gissa var de lĂ„g 😳 PĂ„ köksbordet 🙄

FriskvĂ„rdsmassagen jag bokat pĂ„ morgonen var tyvĂ€rr instĂ€lld dĂ„ för fĂ„ skrivit upp sig pĂ„ listan. Jag fixade med listorna till inbjudningarna till frivilligfesten istĂ€llet och efter fikat etiketterade jag och husmor alla brev. Tog upp dem och födelsedagsinbjudningarna till posten nĂ€r jag gick upp till Nykvarnskyrkan. Det var nog ett par kilo inbjudningar!

Förberedde fika till Knutpunkten, hĂ€lsade pĂ„ musikern som jag jobbat med Tveta och som skulle spela pĂ„ lunchmusiken. Sen kom mitt lunchbesök. Det blev en jĂ€ttetrevlig stund med Sensus tillika en fd arbetskamrat. Efter 18,5 Ă„r i kyrkan mĂ€rker man att man kĂ€nner vĂ€ldigt mĂ„nga. Sen blev det Knutpunkten đŸ§¶ Med mazarin!

(null)

Knutpunkten blev en bĂ„de jĂ€tterolig och mindre rolig tillstĂ€llning idag. Precis nĂ€r vi börjar fika kom Inger Lind som stĂ€llt ut sina fotografier pĂ„ Änglagott och kyrktorget för att plocka ner sin utstĂ€llning. Jag frĂ„gade henne var hon tagit fotografierna pĂ„ grodorna 🐾  Jag hade en sĂ„ stark kĂ€nsla och den visade sig vara rĂ€tt. OrmkĂ€rrsdammen! "Min" damm! "Mina" grodor đŸž Jag frĂ„gade om hon ville höra min skrythistoria om dammen och det ville hon. Jag berĂ€ttade om uppropet frĂ„n Stockholms stad, att jag svarar pĂ„ det och hur jag visat runt Vide Ohlin i omrĂ„det och berĂ€ttar om grodorna 🐾 Att vĂ„ren efter (2011 tror jag) grĂ€vdes dammen utifrĂ„n vattendraget dĂ€r grodorna fanns och att populationen ökat till den det Ă€r idag 🐾 Att man för ett par Ă„r sen gjorde omrĂ„det till naturreservat. Detta Ă€r verkligen min bĂ€bis och jag har Ă„kt dit minst en gĂ„ng varje grodsĂ€song efter att vi flyttade đŸž 

(null)
Inger Lind, hobbyfotograf, och "mina" grodor 🐾 

(null)
Jag fick fyra fotografier av henne, samma som tavlorna hon stĂ€llt ut 🐾

Backsippan hade hon fotograferat pĂ„ Åsa gravfĂ€lt och jag tipsade henne om bĂ„de SofiebergsĂ„sen (backsippor) och Kjulamon (mosippor). 

PĂ„ morgonen fick vi veta att en av vĂ„ra stammisar sannolikt gĂ„tt ur tiden. Hans villa brann ner inatt och han har inte gĂ„tt att fĂ„ tag i. Det kom över oss lite nu och dĂ„ under dagen och Knutpunkten avslutades med ett samtal om honom.

Efter att ha plockat undan disk och stolar gick jag ner till HerrgĂ„rden och hade samtal. Fortsatte jobba till klockan sex innan jag begav mig till StrĂ€ngnĂ€s och Naturskyddsföreningens Ă„rsmöte. Intressant men det blir lite jobbigt, inte nĂ€r fel men relevanta saker dyker upp, men nĂ€r det fĂ„r ta för mycket plats. Och jag tycker inte att man behöver förklara vartannat ord i verksamhetsplanen för det tar för lĂ„ng tid, i synnerhet nĂ€r folk som redan Ă€r intresserade och engagerade ska peppas och peppas, det blir som att sparka in öppna dörrar. Men jag Ă€r ju fortfarande lite trött efter denna jobbiga vinter oxĂ„ sĂ„ jag Ă€r vĂ€l lite överkĂ€nslig. Mötet avslutades iallafall med en intressant bildvisning av sippor. Hade ingen aning om att det fanns sĂ„ mĂ„nga.

(null)  
(null)

Hade vansinnigt ont nĂ€r vi Ă€ntligen bröt upp vid halv tio, men det lĂ€ttade lite nĂ€r vi fick gĂ„ runt kvarteret dĂ„ koden slutat funka sĂ„ dax pĂ„ kvĂ€llen. 

Nu har vĂ€rktabletterna börjat verka, bloggen Ă€r skriven och husets invĂ„nare, mig undantagen, sover sĂ„ gott đŸ’€ 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0