Onsdag med biskopen

… nåt av barnen i församlingen hade frågat varför vi hade en pisskopp på besök. Jag höll på att skratta ihjäl mig. Lika munter blev jag när han på avslutningsfika i em gjorde sitt kopp-trick ☕️ Han fäste koppens öra i en sked och (utan kaffe) låtsades spilla på ett barn 🥄 Det där med kopp var nog inte första gången han hörde 😄

(null)

Dag 2 i vår biskopsvisitation började med morgonbön i Taxinge kyrka. Kontraktsprosten och jag stötte ihop på parkeringen…

(null)
(null)
(null)
En av våra präster säger att Taxinge kyrka har Sveriges första smiley. Ser ni? 😊 Biskopen och kyrkoherden såg. På riktigt är det släktnamnet Bååt, men det ser ut som en smiley 😆 

(null)

Efter morgonbön och fika hade biskopen ännu ett ämbetsbärarsamtal så jag och några fler passade på att ta friskvård, en promenad runt bla Taxinge slott 🏰 

(null)
Jag, kontraktsprosten Åsa och kyrkogårds-administratören Erika

(null) 
(null)
SNÖDROPPAR 

(null)
Härute på fjärden låg ubåtar bemannade med polacker under kriget. Några fann kärleken i Taxinge 💞 Det ska tydligen finnas ristningar efter dem på någon av öarna härutanför har en äldre Taxinge-bo berättat

Jag fortsatte min förmiddag med ett hembesök hos en kollega innan jag jobbade en stund i Herrgården.

(null)

Efter lunch "Samtal i centrum". Jag hann med lite "tantparkour", dvs jag och en präst klättrade upp i snöhögarna utanför Herrgården. Hon var både vigare och hade bättre sulor än mig så hon sprang raskt upp- och nerför. När jag var nästan uppe höll jag på att halka ner i mina utslitna gympaskor och valde att gå baklänges på alla fyra ner åt sidan varpå husmor öppnade ett fönster och ropade om jag behövde hjälp. Nä! Min stolthet gastade "tantparkour" och jag kom ner helskinnad så när som ett sår i handflatan. Därefter etiketterade och kuverterade jag 88 födelsedagsinbjudningar…

(null)

… innan vi hade avslutningsfika med biskoppen ☕️ 

(null)
Miniorerna hade bakat och gick runt och bjöd på sina bakverk

(null) 
(null)Biskop Johan fick ett kort med Ture Tax och ett paket med Rituals lukta-gott

Jag jobbade en liten stund till, hämtade hundarna och åkte hem med ett samtal i luren 📞 Maken gick vovvenad och jag stekte fläsk och gjorde plättar på överbliven stuvad blomkål som jag kryddade upp med persilja och mjuka morötter som jag rev i 🥕🌿 samtidigt som jag diskade upp två dagars disk. Trodde jag skulle titta lite på tv, men när maken gick och la sig kl 9 somnade jag så himla gott vid Tvn 🕘 Nåväl. Nu har jag vaknat, gått vovvenad under klar stjärnhimmel och skrivit min onsdagsblogg.

⛪️ Godnatt världen 🌟 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0