đŸŽŒ191đŸŽ¶

(null)

JĂ€ttefin stund under morgonandakten imorse. LĂ€sningen handlade om oro och frid, Ă€ven samtalet vi hade efter. Ett jĂ€ttefint sĂ€tt att börja arbetsdagen. 

Klockan nio lönesamtal vilket kĂ€ndes bra och kvart i tio massage vilket kĂ€ndes Ă€nnu bĂ€ttre. 

Lunchen spenderade jag med en fd kollega. Linssoppa och surdegsbröd, sĂ„ gott och sĂ„ trevligt.

(null)

Eftermiddagen bjöd pĂ„ Knutpunkten och ett samtal, sen Ă„kte jag via McDonalds till Stallarholmen pĂ„ kvĂ€llsmĂ€ssa. PĂ„ vĂ€gen mellan Mariefred och Stallarholmen stannade jag och njöt Ă„synen av en betande Ă€lgko. 

(null)

Fransiscuskapellet var inte som förvĂ€ntat. Jag satt pĂ„ ICAs đŸ…żïž och inmundigade min nu kalla hamburgare, sen gick jag ut och letade efter kapellet som skulle ligga 130 m frĂ„n đŸ…żïž

(null)

Jag gick fram och tillbaka lĂ€ngs YtterselövĂ€gen men hittade inga skyltar. Google Maps visade att jag skulle gĂ„ in pĂ„ en tomt men dĂ€r stod en husbil. Jag gick upp bredvid husbilen och kikade in pĂ„ tomten
 och det blev vĂ€rldens aktivitet i husbilen. Jag tror de var nakna och började jaga klĂ€der eller nĂ„t men jag stirrade bara rakt fram in pĂ„ tomten och lĂ„tsades inte se. Gick tillbaka och stĂ€llde mig snett framför husbilen, jo jag var rĂ€tt men sĂ„g inte skymten av nĂ„t som sĂ„g ut som pĂ„ bilden 👇

(null)

Jag gav upp och gick ner till församlingshemmet för att frÄga. TÀnkte att det borde vara öppet, eller att det Ätminstone skulle komma ut nÄn som skulle till mÀssan. JorÄ, dÀr fanns prÀst och musiker, och fransiskuskapellet i jordkÀllaren existerade inte lÀngre. Fransiskuskapellet lÄg numera i församlingshemmet.

(null)
(null)

Lite snuvad kÀnde jag mig, men mÀssan var enkel och fin. EfterÄt pratade jag en stund med kyrkoherden som berÀttade om kyrkor och gudstjÀnster. Det blev en fin kvÀll.

Åkte hem med psalm 191 i huvudet. Lugn kvĂ€ll vid Tvn.

Den dag du gav oss, Gud, Ă€r gĂ„ngen 
och mörker sĂ€nkes kring oss ned. 
Ditt lov steg upp i morgonsĂ„ngen, 
ditt lov skall signa nattens fred. 

NĂ€r jorden sig i rymden vĂ€nder 
och ljuset gĂ„r frĂ„n trakt till trakt, 
ditt lov vĂ€cks upp i nya lĂ€nder. 
Din kyrka hĂ„ller troget vakt. 

Den sol som oss till vila viger 
för andra tĂ€nder arbetsdag. 
Ur andras hjĂ€rtan bönen stiger 
om kraft att vandra i din lag. 

Pris vare dig som jordens bana 
igenom öde rymder strÀckt
och som av jordens folk vill dana 
en enda helig mÀnskoslÀkt
(Psalm 191)




Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0