2:a barnbarnet fyller femton đŸ–ïžđŸ–ïžđŸ–ïž

Idag hade jag satt klockan pĂ„ halv sju ⏰ Jag har en del övertidstimmar och tĂ€nkte ha en myspysdag för mig sjĂ€lv. Finns det nĂ„t bĂ€ttre sĂ€tt Ă€n att börja dagen med en morgonmĂ€ssa? Jag hade spanat in att de hade en i Fogdö kyrka halv nio sĂ„ jag skuttade ur sĂ€ngen, tvĂ€ttade hĂ„ret, fixade morgonsysslorna och gick en kortis med hundarna. Bamse haltar av och till sĂ„ jag tĂ€nkte att vi tar en lugn dag idag. Kvart över Ă„tta sladdade jag in pĂ„ Fogdö kyrkas parkering och Ă€gnade nĂ„gra minuter Ă„t att gĂ„ runt och titta.

(null)
(null)
De Àldsta delarna Àr 1100-tal, sen har det byggts ut och om

(null)
(null)
(null)
SpÀnnande altarduk!

(null)
KalkmĂ„lningar av FogdömĂ€staren, en mĂ„lare man inte vet namnet pĂ„, men som verkade i Sörmland och det dĂ„ danska SkĂ„ne under 1400-talet

(null)
Helgon 1300-talet

(null)
Biskop 1200-tal

(null)
Sankt Martin av Tours levde pĂ„ 300-talet, men trĂ€figuren tillverkades pĂ„ 1400-talet i en trĂ€verkstad i MĂ€lardalen 

(null)
BÀnksidorna Àr 1600-tal


(null)

liksom predikstolen

VeckomÀssan hölls i Posses gravkor. Enkelt och stÀmningsfullt.

(null)
(null)
I koret var altarduken knypplad! De hade hittat den och lÄtit nÄgon kunnig sy den pÄ ett passande linne.

Efter mĂ€ssan gick jag runt kyrkan och satte mig för en minimeditation i minneslunden. Jag glömmer dem emellanĂ„t men Ă€r glad nĂ€r jag kommer pĂ„ det. SĂ„ mĂ„nga vackra platser man bara kan sitta och andas pĂ„ 🧘 

Hemma slĂ€ppte jag ut hundarna pĂ„ altan och tog fram rĂ€kor till lunch. NĂ€r jag trĂ€ffade stressterapeuten i mĂ„ndags förkastade hon helt idĂ©n om att skriva listor. Att skriva listor med uppskattad tidsĂ„tgĂ„ng fick jag ju lĂ€ra mig pĂ„ stresskolan förra vĂ„ren, men hon menade att det Ă€r bĂ€ttre att sĂ€tta en timer pĂ„ tex 15 eller 30 minuter, sen ska man titta pĂ„ vad man Ă„stadkommit och vara nöjd
 

Jag skrev en lista đŸ«Ł Hade nĂ„gra tankar om vad jag ville göra. Före lunch hann jag disk och köksbordet, tittade pĂ„ det och kĂ€nde mig nöjd. Gick ut med hundarna igen, sen kokade jag pasta och stekte rĂ€kor i curry och vitlök. Tog ut Ragnar och satte mig i paviljongen och Ă„t, ringde ikonmĂ„larlĂ€raren och bokade ett nytt datum eftersom hon blev sjuk i lördags. Mailade jobbet om bokning och förplĂ€gnad. Jag borde inte jobba nĂ€r jag Ă€r ledig men jag veeeet hur min morgondag ser ut. KĂ€nde mig nöjd. Tog ner gardinerna i sovrum och kök, strök nya och satte upp. Rensade hyllan i badrummet frĂ„n alla utgĂ„ngna sololjor och skit. KĂ€nde mig nöjd.

(null)
(null) 

TĂ€nkte plantera om nĂ„gra av tomatplantorna, men grannen kom över och undrade om jag kunde hĂ€mta hans hustru frĂ„n jobbet. Jomenvisst. Tomaterna kan stĂ„ ett par dagar till. Satte mig att njuta i solen en stund istĂ€llet. KĂ€nde mig nöjd.

SĂ„ hĂ€mtade jag grannfrun frĂ„n jobbet. Det var jĂ€ttelĂ€nge sen vi sĂ„gs och det var jĂ€ttekul att ses och bubbla lite i bilen pĂ„ vĂ€g hem. Vi ska försöka fĂ„ till en middag i juni nĂ€r vi inte jobbar fullt sĂ„ mycket (tror vi). Gick en svĂ€ng med hundarna. Sen Ă„kte jag pĂ„ 15-Ă„rskalas - Thyra, mitt nĂ€stĂ€ldsta barnbarn. Det blev tacos 🌼 sĂ„ng đŸŽ¶ och kladdkaka. Supermysigt đŸ„°

(null)
(null)

đŸŽ¶ Grattis hjĂ€rtat ❀

(null)

Vi kom att prata fornminnen och Ă„tminstone Ängla, Ă€ldsta barnbarnet, följer med om vi kör en runda till i juni. Det ska bli sĂ„ roligt!

đŸ–ïžđŸ–ïžđŸ–ïž

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0