Seize the day đŸ„°

Min termometer

har formen av en anka đŸ„

11°

 

Det har varit en fantastisk dag idag. Solen har varit pĂ„ gott humör och jag har kĂ€nt mig glad och stark đŸ’Ș Höfter och lĂ„r har visserligen kĂ€nts ordentligt efter gĂ„rdagens promenader (11223 steg) men den smĂ€rta jag upplever nu tror jag gĂ„r att vĂ€nja sig vid. Det Ă€r liksom en skörhet i bĂ€ckenet, nĂ€stan som om det skulle kunna spricka, och smĂ€rtan letar sig ner i lĂ„ren och kulminerar i knĂ€na. Obehagligt. Som mjölksyra fast i skelettet. Jag tĂ€nker att jag ska intensifiera sjukgymnastiken till den nivĂ„ jag var pĂ„ innan jag fick inflammationen och ödemet. Jag kommer nog aldrig kunna gĂ„ en mil igen, men jag tĂ€nker banne mig glĂ€djas Ă„t varje kilometer, och med den instĂ€llningen lĂ€t jag dagen börja.
 
Det finns en sten pĂ„ vĂ€gen vi gĂ„r som ser ut som en fisk, eller nĂ„n sorts val 🐳  Jag brukar filosofera över bĂ„de berĂ€ttelsen om "Jona och valfisken" men Ă€ven "Job". Job har inget med valar att göra men JA! Det Ă€r ifrĂ„n bibeln och berĂ€ttelsen om Job som ordet "jobba" kommer ifrĂ„n... men hursomhelst sĂ„ liksom talar den hĂ€r stenen till mig pĂ„ nĂ„t sĂ€tt. Den vill berĂ€tta nĂ„t 👂

Morgonpromenaden fick bli de 1,8 km jag tycker att jag klarar nu. Det Ă€r sĂ„ vackert! Typ "Gator av guld" đŸ„° ... eller vissnande asplöv 😁 Åtminstone tycker jag att gula asplöv ser ut som de dĂ€r choklad-guldpengarna đŸ«
 
Klockan 11 checkade jag in pÄ Evidensias djurklinik i Eskilstuna för en kraftigt rabatterad seniorkontroll av Rambo. 

SĂ„ trĂ„kigt hus, men roliga inslag i exteriören. Lampan ÄR sned...
 
... och detta Àr ett uppiffat elskÄp (tror jag) som stod utanför porten till "DekÄr". Jag Àr barnsligt förtjust i den hÀr typen av mÄlningar. 
 
Rambo har varit med hos veterinÀren som Bamses support flera gÄnger sÄ han var rÀtt cool medan Bamse skakade som ett asplöv, Ànda tills Rambo förstod att det var han som var föremÄlet för veterinÀren idag, dÄ ville han sitta i knÀt.
 
Help❗ Stenkoll pĂ„ dörren 
 
 Supporten

Han fick ett plĂ„ster pĂ„ "sĂ„ren" 💉 Ett plĂ„ster pĂ„ sticket efter provtagningen, med tassar pĂ„ đŸŸÂ 
 
PÄ det stora hela var allt bra. Bra muskulatur och blodvÀrdena var i sin ordning. Proteinet lÄg nÄgot högt och vikten (4,3 kg) skulle vi passa pÄ. Han Àr bÄde kastrerad och har ett knÀ som hoppar ur led (det har det gjort sen vi fick honom) sÄ han ska absolut inte vÀga mer. Att minska en pytteaning pÄ maten och hÀlla i en halv deciliter vatten kan rÄda bot pÄ det problemet. Jag bokade en tid pÄ mÄndag för seniorkontroll av Bamse oxÄ, samt vaccinationer. 

PĂ„ vĂ€gen hemĂ„t... jag tĂ€nkte slĂ€nga mig i soffan med en bok men vĂ€dret var ju underbart! Jag fick sĂ„n lust. Seize the day đŸ„° Jag svĂ€ngde av till StrĂ€ngnĂ€s och tĂ€nkte att jag provar att gĂ„ upp till Kungstornet 👑 Det Ă€r inte lĂ€ngre Ă€n jag försöker gĂ„ normalt (1,8km), men det Ă€r ju backar. Visst kĂ€ndes promenaden ordentligt i redan överanstrĂ€ngda höfter, men det var det vĂ€rt. Jag gick inte upp i tornet, dĂ€r gick grĂ€nsen tillochmed för mig, men att fĂ„ se nĂ„t annat Ă€n vĂ„r egen skogsvĂ€g var underbart đŸ„°
 
FÀrgerna! SÄ vackert sammansmÀlta frÄn Sveriges begynnelse 
 
Magnus Lunds minnessten

Kungstornet
 
Med lite god vilja ser man V-Gurras namnteckning! Jag skulle sÄ gÀrna se den ifylld plus att bÀnken som en gÄng stÄtt dÀr gjordes iordning. Nu Àr bara bÀnkens fundament kvar... men dÄ finns det nÄgot att bygga pÄ!
 
AlltsÄ! Vyn!
 
PÄ tillbakavÀgen genade vi över bosÀttningarna frÄn... jag minns inte om det var jÀrn- eller bronsÄlder... men mÀktigt Àr det att veta att detta "berg" befolkades för tusentals Är sen.
 
 
Innan vi var riktigt hemma stannade jag, min vana trogen, vid smĂ„bĂ„tshamnen. ÖvervĂ€gde att ta med hundarna, men det blĂ„ste plus att det vore roligt om bilnycklar eller mobil sopades ner i vattnet av deras koppel, för lösa törs jag inte ha dem pĂ„ bryggan om jag ligger i vattnet. 
 
HÀr övervÀger jag alltid om det Àr vÀrt det. Oftast Àr svaret nja...

... chans att Ängra mig!
 
... helsike đŸ˜« WHY???
 
 
... a men det gick idag oxÄ!
 
Det ser ut som det Àr en halv grad varmare Àn igÄr, men sÄ kÀndes det INTE! VÄgorna som sköljde över nacken var HEMSKA!
 
Nu Ă€r det snart dax att lĂ€gga av. 11 grader kan rĂ€cka 😅 Åtminstone nĂ€r det blĂ„ser💹 Vi fĂ„r se pĂ„ söndag nĂ€r jag planerar att Ă„ka ut med bilen nĂ€sta gĂ„ng 🚙 
 
Åkye hem och tog det lugnt i fĂ„töljen resten av dan. Jag förberedde en kĂ„llĂ„da. Maken kom hem och började vĂ€rma badtunnan. Han Ă€r ledig till pĂ„ mĂ„ndag morgon 👍
 
Badtunnan Àr snart varm och vattenflaskorna stÄr redo att laddas av fullmÄnens kraft.
 
 
👣 Godnatt vĂ€rlden đŸŸ
 
 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0