Måndag den 16:e

(null)
Min fina ros på stam som jag fick av knyppeleleverna förra våravslutningen (2023) har börjat gå i knopp. Den har haft ohyra under sommaren och levt en tynande tillvaro bredvid tomaterna trots att jag sprayat och sprayat med diskmedel/såpa, men verkar pigga på sig nu i höstkylan. Den blommade ju så vackert i vintras inomhus så vi får se om vi får en repris 🌹 

Kom i säng sent igår och bestämde mig för att sova en stund till när jag vaknade kvart över sex. Det var skönt. Vaknade igen vid åtta. Kollade igenom sociala medier och ringde maken som "skottat aska" på jobbet till halv två inatt. Gick upp, drack mitt hälsothé och gick ut med hundarna.

Träffade två grannar på promenaden. Först en av Strängnäsornitologerna som visade mig sin app Merlin. Inte mindre än sju fågelarter hade den registrerat i "kurvan". Det är tredje gången jag hör så gott om appen, första gången var på stora Karlsö. Sen träffade jag grannen med Hugo, Bamses pappa. Hugo blir hela 16 år nu i september så Bamse har bra gener. Hugo hade ingen lust att gå hem så han gick vidare. Grannen följde med mig tillbaka och gick hem för att hämta fyrhjulingen så att han kunde hämta hem rymmaren, men jag hann bara upp på tomten så kom Hugo springande efter oss. Bamse är mest sur på sin pappa, men Rambo och Hugo kan leka hejvilt.

(null)
Bamse är lik sin pappa, men fick mammas färger 🐶 

När Hugo var upphämtad gick jag in, fixade frukost och gjorde en dagsplanering. Kände att jag behövde nåt fokus för att inte snöa in på morgondagen…

(null) 
Jag började med högrevsgrytan.

(null)
Den blir lite olika varje gång. Beror på vad man har hemma… Idag blev det morötter, en palsternacka, purjolök, gul lök och vitlök, fryst broccoli, grönsaksbuljong och torkad svamp 🧅 🥩 🥕 🥦 🍄‍🟫

(null)

När den kokat upp gick jag ner till boden och kopplade på vattnet till tvättmaskinen. Nu börjar jag längta efter ett fungerande badrum, eller åtminstone att få in tvättmaskin och torktumlare. På vägen förbi våra hallonbuskar hittade jag ännu ett litet gäng tappra mormorshallon 😋

(null)

(null)
Solrosen som trängdes med en pelargoniastickling och som vi "vräkte" i somras blev liten, men den blommar fint nu. Pelargonsticklingen har dock inte hämtat sig. Vi hoppas att den överlever vintern och tar sig i vår 🌱 

Tog hand om all torr tvätt jag ignorerat sen förra helgen och ringde några föreningssamtal medan jag åt lunch. Laddade ner Merlin-appen innan det var dax för nästa vovvenad 👣🐾🐾 

(null)
Merlin bird ID

Jag testade att spela in på några ställen, men fåglarnas kvitter var inte alls så starka som på morgonpromenaden. Den här appen tror jag att jag kommer ha mycket glädje av 🪺🐦‍⬛🪿

Satte på en ny maskin tvätt när jag kom hem, rörde i grytan och satte mig vid köksbordet.

(null)

En halvtimme senare var högen borta! Även högen på stolen bredvid mig. Känner mig nöjd ☺️ Nu är det bara några småsaker som maken får ta hand om plus en blankett jag ska fylla i och skicka iväg ✉️ 

(null)

Landade i fåtöljen med middagstallriken. Såg Morden i Midsomer och somnade där jag satt. Maken tog ut hundarna 🐾



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0