Mikaelidagen

Och en strid uppstod i himmelen: Mikael och hans änglar gåvo sig i strid med draken; och draken och hans änglar stridde mot dem,   men de förmådde intet mot dem, och i himmelen fanns nu icke mer någon plats för dem.  Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas Djävul och Satan, och som förvillar hela världen; han blev nedkastad till jorden, och hans änglar kastades ned jämte honom.
(Uppenbarelseboken 12:7-10)

Mikaelidagen eller Mickelsmäss har firats sen 400-talet. Mikael som firas är ärkeängeln Mikael som slåss mot ondskans makter och i gamla Sverige markerade Mickelsmäss oxå inträdet i vinterhalvåret.

(null)
"Min" Milael-ikon

Så kändes det inte när jag låg i den varma tunnan igårkväll. Visst är luften lite krispigare men nån vinter har vi tackochlov inte känt av ännu. Däremot fick vi en föraning på morgonen när frosten låg över gräsmattan. Jag gick ner till bilen och satte på motorvärmaren.

(null)
"Bara" 12 skator imorse

(null)
"Ska du åka i en städrock?" utbrister maken om min fina Gudrun Sjödén-kofta 😮‍💨

Idag firade jag Mikaelidagen i St. Ragnhild, min förra arbetsplats i Södertälje. En god kollega höll sin avskedspredikan och det var mycket folk där för att höra honom.

(null)

Jag deltog i fikat efteråt och det var många tal, men klockan tre parkerade jag i småbåtshamnen 🕒 

(null)
Det såg skönt ut, men det var bara 12 grader i luften och det blåste 💨 

(null)
Men jag bet ihop och klädde om 😬

(null)
Anki, mitt trogna sällskap 🐥

(null)
Huvaligen

(null)

Jag låg i en stund men simmade inte i de 15-gradiga vågorna.

Åkte hem och fixade middag innan jag åkte till knyppelkursen. Satt där själv en liten stund, hade fått flera återbud… 

(null)

… men kvart i sex, när lektionerna skulle börja, satt tre flitiga knypplare i salen📍 

Nu ligger jag i tunnan och räknar stjärnfall 💫 

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0