Sensommarfredag 💩

Imorse blev det sovmorgon. Inte undra pĂ„ nĂ€r jag blivit en sĂ„n nattuggla och sitter och tittar pĂ„ mord Ă€nda till nĂ€stan midnatt đŸŠ‰đŸŒŸ Pratade en stund med yngsta i telefon pĂ„ morgonen innan jag lyfte mitt lata arsel ur sĂ€ngen đŸ„± SĂ„ skönt! Hundarna sov oxĂ„ gott đŸ¶

(null)

Hursomhelst sĂ„ började jag med vovvenaden sent omsider och den blev spĂ€nnande. En liten svart fjĂ€ril landade framför oss. Kunde det vara
? Japp, det var det! Min första kartfjĂ€ril! 

(null)

Det Ă€r en ganska ny art i Sverige, man sĂ„g de första i början av 80-talet. Den första generationen Ă€r oranga och jag börjar fundera pĂ„ om det kan ha varit kartfjĂ€rilen jag sĂ„g i försomras. Jag trodde först pĂ„ vinbĂ€rsfuks men den har större flikar sĂ„ det stĂ€mde inte riktigt men jag kom aldrig riktigt nĂ€ra. För sĂ€kerhets skull slog jag upp den nĂ€r jag kom hem igen och la upp den i gruppen "Vi som gillar fjĂ€rilar" pĂ„ Facebook 🩋 Det var en  kartfjĂ€ril đŸŠ‹ Andra generationen Ă€r mörkbrun/svart. PĂ„ Facebook fick jag kommentaren att det antagligen Ă€r en mycket ovanlig tredje generation eftersom det Ă€r sĂ„ sent pĂ„ Ă„ret. Andra generationen flyger i juli-augusti 🩋

(null)
RapsfjÀrilen var oxÄ ute och flög pÄ morgonen

Över natten hade jag stĂ€llt in min fjĂ€rilsmatstallrik i paviljongen för att de morgonpigga skatungarna inte skulle ta den
 till min förvĂ„ning var plommonen smakade pĂ„ och vindruvorna borta. Mössen hade minsann tagit för sig đŸ€đŸ Jag torkade rent och stĂ€llde ut tallriken pĂ„ rĂ€cket igen. Mössen Ă€r vĂ„ra trognaste vĂ€nner och besöker oss sommar som vinter 🐁 De har sitt bo i stenröset vid vĂ„r södervĂ€gg men dessvĂ€rre har de flyttat in i vardagsrumsvĂ€ggen nu sĂ„ vi mĂ„ste nog sĂ€ga upp hyreskontraktet innan de flyttar in pĂ„ riktigt 🐀

(null)

Åt frukost, diskade och la mig i solstolen med boken 📖 Äldsta dottern ringde och pratade bort en stund, sen lĂ€ste jag ut boken, fixade lunch och gick vovvenad đŸ‘ŁđŸŸđŸŸ 

(null)En bebiskopparödla fick en knuff ner i diket. Tur för den, strax efter kom en bil đŸ€ 

Efter promenaden satte vi oss i bilen och körde till bĂ„tklubben. Maken hade bjudit med en arbetskamrat och hans fru pĂ„ middag och en tur med bĂ„ten. Han hade köpt smörgĂ„stĂ„rta till dem, men varmrökt lax, rökta rĂ€kor och sallad Ă„t mig. De kom med en jĂ€ttefin egengjord efterrĂ€ttstallrik pĂ„ "silverfat", Ă€ven den hemmagjord. Det blev en jĂ€ttetrevlig kvĂ€ll.

(null)
(null)
(null)
(null)
Fiskljusen

(null)
(null)

Vi Äkte hem nÀr solen började gÄ ner och vÀrmen snabbt försvann.

PĂ„ vĂ€gen hem stannade jag i Gorsingelund och tog kvĂ€llsnaden dĂ€r. Det blev ett fint slut pĂ„ en hĂ€rlig dag.

(null)

 đŸ„±




Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0